2007
Performansz-hétvége: Bipolar bemutatók
A SPACE és az andcompany&Co. társulat április utolsó hétvégéjén mutatja be a HiB (Hamlet in Berlin. Hamlet in Budapest.) projekt két ikerelőadását a Trafóban, illetve a West-Balkánban. Mindkét csapat Heiner Müller Hamletgép című - Németországban klasszikusnak számító - drámáját használta munkája kiindulópontjául. Az előadások a Bipolar német-magyar együttműködések keretében jöttek létre.
A SPACE nevű holland színházi társulat művészeti vezetői
Ardai Petra és Luc van Loo. A SPACE a dokumentum-színház egyik legelismertebb
képviselője, nemzetközi hírnevét a The Place Where We Belong című előadásuk
alapozta meg. A csoport mind formailag, mind témaválasztásban a valóság és a
színház határait feszegeti, túllép a megszokott színházi kereteken és a
közönséget az események aktív részesévé teszi. A SPACE dokumentum-színházi
előadása, az EMLÉKMŰ A JELENNEK a történelemről való gondolkodást, az emlékezés
sajátosságát helyezi kutatásának középpontjába, csakúgy, mint Müller drámája.
Egy köztéri séta során különböző - múltbéli és jövőbéli - generációk fiktív és
valós emlékezéseit hallgathatja a közönség.
Mire használjuk a történeti emlékezetet? Mire használjuk
a történeti amnéziát? Mit jelent a megemlékezés egy ismeretlen múltról, hogyan
emlékezhet valaki, aki nem tud semmit arról, amire emlékezik? Mit jelent egy
emlékmű, jelent-e egyáltalán valamit? Honnak kapjuk a szavakat? Honnan veszi a
gyerek a szavait, amikor a múltról beszél?
A darab a jelent tárja elénk. Megállítja az időt;
megfigyelhetjük magunkat, a világunkat a múltból és a jövőből közelítve. Az
installáció és köztéri hangjáték kép- és hanganyaga többek között tizenéves
fiatalokkal való beszélgetésekből, egy 14 éves pesti fiú elveszett és megtalált
’56-os naplójából, valamint a napló írójával az előadáshoz készített exkluzív
interjúból áll. E személyes történetek folytatása egy auditív séta, egy
"történeti tudatépítő program" Budapest utcáin. A közönség iPodokon
követheti a város jövőbeni mindennapjait; a félelmeinket, vágyainkat és
ideáljainkat tükröző fiktív világ megelevenedését. A produkcióban közreműködik
Babarczy Eszter és Ravasz András.
Az installáció nyitva naponta 16.00 és 21.00 óra között.
Csoportok indulnak: 27-én 19 órakor, 28-án és 29-én 17 és
19 órakor.
Jegyek a Trafó pénztárában válthatók. Tel.: (1) 215 1600
További információ a SPACE és a Trafó honlapján
található.
Az andcompany&Co. egy művészhálózat, alapítói
Alexander Karschnia, Nicola Nord és Sascha Sulimma. Céljuk a legkülönfélébb
hátterű és szakágú művészekkel való együttműködés, munkájuk kiindulópontjául
pedig rendszerint egy színházi produkciót választanak. Színpadul szolgálhat egy
utca, egy tér, egy klub vagy akár egy műterem is. Minden résztvevő egyúttal
társszerzővé is válik, és a koncepción keresztül rálel saját útjára. Az
andcompany&Co. munkájának feltétele a hálózat folyamatos növekedése, mely
önmagára nyílt kapcsolati rendszerként tekint. Főként Frankfurt am Mainban és
Amszterdamban valósítják meg munkáikat.
A Hamletgép temetési és esküvői jelenetéből PLAYTIME!
„end of drama. Begin of game” néven olyan performansz fejlődik, melyben a
mexikói halotti kultusz, a Danse macabre, az elektronikus nép- és tánczene
elemein keresztül Müller "feltámadás színházának" elgondolása
elevenedik meg:
"A gyászt örömujjongás nyomta el, az örömujjongást
csámcsogás."
Az est dramaturgiáját a gyász feldolgozásának azon
momentuma határozza meg, hogy a gyász jellemzően üdvrivalgásba csap át. Hamlet
drámája - a melankólia és lázadás között Berlinben 1953-ban vagy Budapesten
1956-ban, 1989-ben vagy 2006-ban - egy játékká, egy performansszá, egy
koncertté alakul át, akár egy történelmi szellemvasút.
A performansz megtekintése ingyenes. További információ
az andcompany&Co. valamint a West-Balkán honlapján található.
Április 27-én, pénteken a Goethe Intézet ad otthont a HiB
projekt keretében megvalósuló egész napos Heiner Müller workshopnak, ahol
felolvasások, előadások hangoznak el a témában.
28-án 16 órától a Trafóban beszélgetésre kerül sor a
művészekkel, akik elmondják, hogyan dolgoztak, hová jutottak a közös kiindulási
alapról.
A projekt záró eseménye 2007. június 2-án lesz a berlini
Maxim Gorkij Színházban, ahol a HiB valamennyi eseménye bemutatkozik.
A HiB a Műhely Alapítvány (Budapest) és a Nemzetközi Heiner Müller
Társaság (Berlin) közös projektje, mely a Bipolar német-magyar együttműködések
keretében jött létre. A Bipolar a Német Szövetségi Kulturális Alapítvány
(Kulturstiftung des Bundes) kezdeményezése.
***
Második felvonás
Április 5-én Elképzelések a színházi struktúráról címmel
szakmai konferencia zajlott a Merlinben. A konferencia során a színházi szakma
szereplői ismertették a szakma helyzetét elemző, illetőleg a színházi struktúra
átalakítására vonatkozó javaslataikat.
Bíztató volt a beszélgetésre és az operatív munkára való
igény, ezért úgy döntöttünk, hogy Elképzelések a színházi struktúráról címmel
sorozatot indítunk azzal a céllal, hogy tüzetesebben is foglalkozzunk a
színházi struktúra kérdésével. Terveink szerint minden alkalommal egy-egy
meghívott vendég előadásában ismerhetünk meg egy-egy struktúramodellt, és
beszélgetünk az elhangzottakról.
A következő találkozó időpontja:
2007. április 19. 10.00 – 14.00
Helyszín: Merlin
Menetrend:
Moderátor: Galambos Péter (Galamb)
10.00 Lukáts Andor Pályázat a Szolnoki Szigligeti Színház
igazgatására
10.45 Léner Péter Budapesti színházak helyzete, Jelenlegi
tárgyalások a Fővárosi Önkormányzattal
11.30 Harsányi Sulyom László Külső és belső kényszerek –
kettős kötöttségek
12.15 Bálint András ’43-os dala
13.00 Szabó György Tartalom, forma, mobilitás
A konferencia nyilvános!
Részvételi szándékát az eri.ildiko@merlinszinhaz.hu címen
kérjük jelezni!
Mindenkit várunk szeretettel!
Az április 5-i konferencia háttéranyagainak dokumentumai, teljes jegyzőkönyve (BESZT menü) a konferenciáról beszámoló cikkek (Sajtó menü), illetve Sándor L. István Ellenfényben közölt összefoglalója (Hírek menü) honlapunkról letölthető. Valamennyi dokumentum letölthető a Merlin honlapjáról is.
***
Az április 05-ei szakmai konferencia
jegyzőkönyve (letölthető)
***
Elképzelések a színházi struktúráról
A színházi
struktúra helyzete, a jövőre vonatkozó javaslatok
Konferencia a
Magyar Színházi Társaság és a BESZT (Befogadó Színházak Társulása) szervezésében
2007. április 5., 10.00-14.00, Merlin
2006 november 30-án Hiller István a struktúraátalakítás és
a finanszírozás, a színházi törvény, az ifjúság és a közönség, a képzés, az
igazgatói kinevezések rendje és a munkajog témájában párbeszédet kért a
szakmától. A tárgyaláson résztvevők megegyeztek abban, hogy akinek a
színházigazgatók közül az átláthatóságot és kiszámíthatóságot szolgáló
jogszabály érdekében elképzelése van, január végéig írásban juttatja el azt a
szaktárcához.
A minisztériumi ajánlat, illetve a főváros megszorító
intézkedési kapcsán a színházi szakma más képviselői is hallatták véleményüket a
színházakat érintő átalakításokról, ezért arra gondoltunk, hogy megteremtünk
egy olyan fórumot, ahol minden a reformhoz kötődő elképzelést megismerhetünk.
Mit gondolnak a szakma képviselői?
Miként látják színházi struktúra helyzetét?
Milyen elképzeléseik, javaslataik
vannak?
Április 5-én Elképzelések a színházi struktúráról
címmel megrendezésre kerülő konferencia során választ kaphatunk kérdéseinkre.
A találkozó alkalmával a színházi szakma szereplői
ismertetik a szakma helyzetét elemző, illetőleg a színházi struktúra
átalakítására vonatkozó javaslataikat. Elhangzanak a minisztériumhoz benyújtott
javaslatok, illetve az egyéb, e témában született dolgozatok.
A
konferencia menete:
Moderátor:
Galambos Péter (Galamb)
I. rész:
10.00 – 12.00
Elképzelések a
színházi struktúráról 5 percben
Előadók:
Horváth Csaba
(főpolgármester-helyettes)
Márta István (A Magyar
Színházi Társaság által készített Munkaanyag összefoglalása)
Blaskó Balázs (Színházi
Dolgozók Szakszervezete)
Cziboly Ádám (Káva Kulturális
Műhely)
Gáspár Máté (Krétakör
Színház)
Gedeon József (Szabadtéri
Színházak Szövetsége)
Hudi László (AFSZSZ-BESZT)
Kaposi László (Magyar
Drámapedagógiai Társaság)
Lipták Ildikó (Kerekasztal
Színházi Nevelési Központ)
Márta István (Új Színház)
Novák János (Kolibri Színház)
Puskás Tamás (Vidám Színpad)
Szabó
György (Trafó)
Székhelyi József (Szegedi Nemzeti
Színház)
Szilágyi Tibor
Vörös Miklós
Elhangzik még Karsai
György dolgozata Vörös Miklós előadásában,
illetve
megtekinthető
Sándor L. István és Venczel
Sándor írása.
Összegzés:
Szabó István (OSZMI
igazgató-helyettes)
II.
rész:
12.00 – 14.00
A Fővárosi
Önkormányzat - színházi reform előkészítésével megbízott kuratóriuma tart
tájékoztatót elképzeléseikről.
Előadó: Varga
László
Kötetlen
beszélgetés
A
konferencia nyilvános!
A konferenciához kapcsolódó vitaanyagok (letölthető):
Szabó György: A budapesti színházi élet struktúraváltásának egy lehetséges útja (pusztítás helyett reformot) - vitaanyag
Vörös Miklós: Verseny a közpénzből és a közpénzért
AFSZSZ és BESZT: A független színházak és táncegyüttesek
finanszírozásának reformja - Javaslat egy regisztrációs Rendszer kialakítására a
kortárs előadóművészet területén
Karsai György: „Ne várjunk
Godot-ra!” (színházi stratégia-tervezet a Szabadság kultúrája című
Kiáltvány-ban foglaltak szellemében)
MSZT: Munkaanyag a
Színházi Törvény megalkotásának előkészítéséhez
Szabadtéri Színházak Szövetsége: Javaslatok a készülő színházi törvényhez
Lipták Ildikó (Kerekasztal Színházi Nevelési Központ)
Szabó István: A színházi struktúra helyzete,
a jövőre vonatkozó elképzelések - Elemzés
és javaslatok (pdf)
Színházi Dolgozók Szakszervezete javaslatai
Európai modellek
Dr. Venczel Sándor: Javaslat a színházak közösségi
támogatásának új típusú meghatározására
Székhelyi József javaslatai
*********************************************************
2006
Alternatív Kerekasztal a Merlinben
2006. szeptember 4-én a Merlin Színház ad otthont a BESZT által kezdeményezett Alternatív Kerekasztal első találkozójának. A magyarországi alternatív művészeti szcéna néhány képviselőjének
részvételével kezdeményezett párbeszéd célja,
hogy közösen keressünk megoldást a terület struktúrájának, finanszírozási
szerkezetének megreformálására.
A találkozó keretében a BESZT javaslatot tesz egy
egyezményes regisztrációs rendszer bevezetésére, mely az alkotók
önmeghatározását és a pályázati-támogatási rendszer átláthatóságát egyaránt elősegítené.
***
Vázlat a Szentivánéji álomhoz - nemzetközi produkció BESZT tagok részvételével
A
La Pushkin Színház a Szegeden jól ismert, Németországban élő orosz művész,
Oleg Zsukovszkij rendezésében új produkcióra készül: fiatal cseh, lengyel és magyar színészek közös alkotása lesz az a
Shakespeare-adaptáció, amely
világpremierjének Szeged ad otthont 2007-ben, a THEALTER fesztiválon.A projekt elkészítésében koprodukciós partnerként vesznek részt a BESZT tagjai: a Flórián Műhely, a MASZK Egyesület és a Szkéné Színház.
A Flórián Műhelyben már javában zajló próbafolyamatot követően a
Szkénében szeptember 1-jén és 2-án 20.00 órától, a szegedi Régi Zsinagógában szeptember 4-én, 20.30 órától láthatja a közönség a készülő előadás önmagában is érdekes és teljes, a rendező sajátos látás módját megmutató
vázlatát.
„Ajkamon ezzel az ízzel ébredek, nevetek, pislogok, s lám, a farok nem esett le, mint valami törülköző, és a szárnyak sem, mint a függöny, bár a nyelv, melyet az öltözőajtó mögött beszélnek, először hallhatatlan, de azért érthető. Csak ez az ajtó… Nem emlékszem, hogy kijöttem-e rajta vagy pedig bementem? …
Az álom struktúrája: dráma, balett, néma opera.” (Oleg Zsukovszkij)
***
BESZT-díj 2006A BESZT – Befogadó Színházak Társulásának tagjai díj alapítását határozták el, amelyet minden évben a Szegedi Alternatív Színházi Szemle versenyprogramjában szereplő előadásnak kívánnak odaítélni.
A július 17. és 23. között zajló szegedi fesztiválok – az idei évad hazai legjobbjait felvonultató SZASZSZ – XII. Alternatív Színházi Szemle és a THEALTER International – Szabad Színházak XVI. Nemzetközi Találkozója, amely jelenleg az egyetlen nemzetközi színházi fesztivál Magyarországon, s amely nemzetközi kontextust, valamint kapcsolatépítési lehetőséget nyújt a magyar csoportoknak – az idei évben is több fontos dologra mutattak rá.
Kínálatukkal nem csak a hazai és nemzetközi független színházi paletta sokszínűségét, hanem művészi színvonalát, erejét is demonstrálták, de tapasztalhattuk a közönség rendkívüli érdeklődését is – annak ellenére, hogy a programok egy vidéki városban, visszafogott médiamegjelenés mellett zajlottak.
A díj alapításával, illetve odaítélésével azonban nem csak e két, párhuzamosan zajló fesztiválra kívánjuk ráirányítani a színházi szakma valamennyi elkötelezettjének a figyelmét, hanem – a BESZT alapvető céljaival összhangban – helyzetbe kívánjuk hozni a díjazott előadás alkotóit, illetve segíteni kívánjuk a kortárs művészet vidéki megjelenését, egy vidéki befogadói hálózat megteremtését.
Ennek megfelelően a díj adományozói egy öt előadásból álló vidéki turné anyagi hátterének (technikai, szervezési költségek, PR stb.) biztosítását vállalják, 500 000 Ft értékben.
Az első BESZT-díj nyertese:
Szabó Réka Társulata, a
Priznic című előadással.
A díj odaítélésének fontos indoka, hogy – céljainkkal összhangban – egy új társulat megerősödését segíthetjük elő.
A mindennapok létkérdéseit vizsgáló, magas színvonalú, ugyanakkor közönségbarát produkcióban olyan alkotók dolgoznak együtt, akik már jelentős szakmai tapasztalattal rendelkeznek.
Reményeink szerint az előadás vidéki turnéja elősegíti mind a Társulat, mind az adományozók céljainak megvalósulását, hiszen a BESZT-díjnak köszönhetően korábban csak Budapesten látható előadások juthatnak el a vidéki közönséghez – elősegítve ezzel a kortárs színházat értő és kedvelő közönségréteg megerősödését a fővároson kívül is.
A díj átadására 2006. július 23-án, 18 órakor került sor az egyetlen vidéki befogadó centrum, az ALTERRA – Kortárs Előadóművészeti Központ, a szegedi Régi Zsinagóga udvarán***
A BESZT a POSZT programján:BESZT (Befogadó Színházak Társulása) – beszélgetés2006. június 13., kedd, 15.00, Pécsi Kulturális Központ (Dominikánus Ház)
Az asztalnál Ascher Tamás, Hudi László, Magács László, Szabó György
moderátor: Szabó István

Egy új szövetség a színházi struktúrán belül (kívül). Mi a szerepe a befogadó színházaknak a magyar színházi struktúrában. Hogyan támogatja és szolgálja a kortárs művészetet, kortárs művészeket? Lehet-e a BESZT a megújuló struktúra egyik fontos eleme? A szakmai közvélemény előtt régóta nyilvánvaló, hogy a független, kortárs színház és tánc infrastruktúrája és helyzete rendkívül rendezetlen. Ezt felmérve, a kortárs művészetek befogadásával foglalkozó intézmények megalakítottak egy együttműködési felületet Befogadó Színházak Társulása néven.