Tanári
recenzió
A 2010. évi MASZK „Sorvezető”
programok közül háromban vettem részt jelenleg 10. osztályos drámatagozatos
diákjaimmal. (tavasszal - Fehér Ferenc: Tao te; ősszel – a szegedi Kortárs Balett
fiataljainak előadása és Urbán András Társulata: The Beach).
Nekünk Szentesről ez nagy lehetőség,
hisz Szeged
közelsége és elsősorban a MASZK igen kedvező árai miatt anyagilag is
hozzáférhető, másrészt olyan kortárs előadásokról van szó, amelyeket nehéz
elérni számunkra más okok miatt is.
Legfontosabb tehát, hogy részt
vehetünk e programokban.
Másodsorban – az én felfogásomban -
legalább annyira feladata a sorvezetőnek a „misszió”, mint maguk az előadások:
vagyis nem egyszerűen előadásokat nézünk. Fontos ugyanis az is, hogy e kortárs
előadások és a legnehezebb művészi nyelvvel bíró (mert az oktatásban
legkevesebb lehetőséget kapó) tánc- és mozgásszínházi produkciók dekódolását
megkönnyíti a Sorvezető vállalt interaktivitása.
Mindezek miatt az előadást követő
beszélgetéstől várnám, hogy tegyen rendbe néhány dolgot. Tudom, hogy a
pedagógusnak is van feladata: nagyon örülök, hogy sokat számított az
előzetesem (a diákjaim közlése szerint), mert ez az egyik feladatom, és persze:
fogok velük még beszélgetni is. DE szinte feleslegesnek éreztem (bocsánat, de
mindannyiszor) az „utánit”, mert azon kívül, hogy megmustrálhattuk civilben is
az alkotókat, nem sokat tett hozzá az előadásokhoz. Ha jó kommunikációs
készségű alkotókról van szó, leesett néha egy-egy morzsa (pl. Juronics, mint a
balett vezetője, jó pedagógiai érzékkel oktatott is a hozzászólásaiban); nem
akarom ezeket lebecsülni, de mégiscsak olyanok, amiket egyéb úton is megtudhatunk
(pl. hol, mikor, kikkel alakult a csapat) - és nem maga az az élmény, ami akkor
történt meg!
Persze a közönség sem könnyíti meg a
moderátor dolgát. Azt, hogy miért „félénk” a közönség, kicsit megmagyarázta egyik
diákom, Bárány Judit hozzászólása: még túlságosan friss az élmény, talán másnap
jobban meg tudnánk fogalmazni a gondolatainkat - de mint tudjuk, erre nincs
lehetőség; épp ezért szerintem ehhez kell a jó moderátor. És a közönséget hiába
faggatja, hogy no, igazán, mondjatok már valamit, nem fognak - példát kell
nekik adnia: jó kérdéseket feltenni az alkotóknak is és a NÉZŐKNEK is, konkrét kérdéseket, hisz arra felelni,
hogy hogy tetszett vagy általában mondj valamit, egy kamasznak nagyon nehéz
(felnőttnek is).
Ráadásul a legutóbb pl. én kérdeztem
is Urbán Andrástól, amit nem értett meg sajnos, mert nem arra válaszolt (voltak
gyerekeim, akik ezt szóvá is tették); a moderátor bólogatott (azt sugallta
ezzel, hogy ő érti a kérdésemet), de nem pontosított, pedig szerintem fontos
lett volna a feltett kérdés tisztázása (a darab egy pontján volt némi „erőtlen”
önreflexió - épp erre az erőtlenségre kérdeztem rá - hosszú lenne most pontosítanom).
Szóval ez nagyon gyenge pont
szerintem, bár nagyon hálás vagyok a programért, mert ezeket az előadásokat kár
lett volna kihagyni.
Ráadásul szintén legutóbb volt még
egy feldobott labda: annyira kevés volt a hozzászólás, hogy kezdte a társulat
ezt úgy kommunikálni, mintha nyilvánvaló lett volna a nemtetszés - egyre
kínosabb lett számomra, mert többször elhangzott, hogy lehet rosszakat is
mondani. A magam részéről próbálkoztam feloldani: nyíltszíni dicsérettel -
amit persze komolyan gondoltam -, de a rendező a következő megszólalásában hangsúlyozta,
hogy a diákoktól szeretne valamit hallani (erre sem „nyíltak meg” persze). A
moderátornak szerintem nem szabadott volna ezt így hagyni, mert talán rossz szájízzel
távoztak Urbánék, hisz önmarcangoló módon a hallgatás nem beleegyezést, hanem
egyet nem értést jelentett a számukra. Én meg ezt már nem oldhattam fel, hisz
elhangzott, hogy a diákok mondjanak valamit....
A kínált produkciók közül való
választásban és az előadásra való felkészülésben, illetve a gyerekek
felkészítésében (mert ez a jelenlegi metódusban a pedagógusok feladata és
felelőssége) az Egyesülettől kapott háttéranyagok mindenképpen nagy segítséget
jelentenek, hisz az előadásokhoz való infromációkat nemcsak fáradságos lenne
megkeresnie a pedagógusnak, de bonyolítaná a dolgot a „mit is keressek?” kérdés
is. Főleg nekem nagy segítség, hogy az egyes produkciókkal kapcsolatban azonnal
láthatom, hogy érdekelhet-e, hisz az utazás és a szűkös anyagiak miatt
válogatnom kell a lehetőségekből. Fontos még, hogy a háttéranyagokban
megjelennek az előadás „eredményei” is – sajnos a saját szakmai hitelemet
leginkább a szülők előtt alá kell támasztanom azzal is, hogy pl. az adott
előadás díjesőben részesült (szívesebben költenek így ugyanis).
Az a tapasztalatom, hogy az
osztályom diákjaihoz valóban eljutnak az előadásaitok – hallom a buszon
hazafelé az egymás közti csevegésüket, illetve intéznek hozzám kérdéseket is.
Ideális állapot lenne, ha ez a diákjaim nagy részénél hosszabb távon is hatna,
de - én az életkorukkal magyarázom, részben saját emlékeim alapján -
zömüket igen rövid ideig foglalkoztatják a látottak: 1-2 óráig sokuknál
téma, 1-2 napig keveseknél (pl. beszámolnak a színházlátogatásról a többi
drámaisnak), majd helyet ad új impulzusoknak. (Természetesen
szakmai óra keretében is visszatérünk a látottakra, „átbeszéljük” a
tapasztalatokat, élményeket.) De éppen ezért most a „mennyiségre” teszem a
hangsúlyt - lássanak minél több (persze azért minőségi) kortárs
előadást, hogy az lehessen az érzésük, hogy a média által preferált kőszínház
és „profi” színészgárda mellett legalább akkora súlya van a kultúrában az
„alternative” előadóművészetnek. Vagyis hogy ne különleges, hanem természetes
legyen ez a szelet is; ahogy az egyik színházi füzetben majd olvasható is lesz
az egyik diáktól: „én jobban szeretem, ha a színház díszes, de a zsinagógával
sincs bajom”.
Jónak tartom azt is, hogy neten
keresztül is lehetőséget kapnak a diákok a későbbi reagálásra – ez valóban az ő
felületük; talán használnák a MASZK által felkínáltakra is. Sajnos azért
fogalmazom bele a „talánt” a mondandómba, mert speciel az én diákjaim nem
tudnak „lógni a neten” – kollégisták 90%-ban, a kollégiumban pedig nincsenek
gépek. Ettől függetlenül persze bíztatom őket arra, hogy otthon használják ki ezt
a lehetőséget is.
Összefoglalva a atapsztalatokat: a
(javítható) gyenge pontok ellenére értékes, fontos és támogatandó kezdeményezésnek
tartom a Sorvezető programot, melyben a továbbiakban is szívesen együttműködünk
az Egyesülettel.
Szentes, 2010. október 21.
Csapiné Matos Ibolya
Horváth Mihály Gimnázium