A tavaly nagy sikerrel bemutatott előadás újra (utoljára) Szegeden!
Hogyan is lehetne jobban elmesélni egy ember életét, mint a szerelmei történetén keresztül? Erre, és saját boldog-boldogtalan pillanatainkra, éveinkre gondolunk, miközben Daru történetével ismerkedünk. Grecsó Krisztián 2014-es nagysikerű regényének főhőse leltárt készít. Miközben fölidézi korábbi kapcsolatait, önmaga régi verzióit, önvizsgálatot tart, megrajzolja saját önarcképét. Grecsó nem azt írja meg, ami Daruval történt, hanem azt, ahogy Daru visszaemlékszik arra, ami és ahogyan történt. Az emlékezés pedig nem csak keserédes nosztalgiázás, hanem a homályos múlt és vágyott jövő bizonytalan kimenetelű küzdelme. Daru kapcsolatai nevelődési, átalakulási szituációkat idéznek elő, miközben feltárul lelkivilága, belső konfliktusai. Amikor pedig kész a leltár, lehet továbblépni. Vagy mégsem? Sokszor igaz a mondat: „Az akartam lenni, ami csak akkor vagyok, amikor majd az akarok lenni, ami akkor voltam.”
„Daru megy, és látja magát, ahogy elhízik, aztán újra lefogy, hogy elköltözik innen, aztán vissza, aztán megint el, látja a lehetséges jövőt. És egészen biztos benne, hogy így lesz. Megy maga után, elöl megy Daru, utána ő, és ha tudná, sem akarná utolérni, de mivel ilyen kiszámítottan telik majd minden, nem is akarja. Sokkal többet tud magáról, mint amennyit tudni érdemes, vagy mint amennyit el lehet viselni.”
“Kurta Niké formálja meg Daru szíve hölgyeit. Nem mellesleg mind a hét megérne egy misét, noha sajnos csak pár percig időznek el a bizonyos rongyos kanapé körül. Kurta Niké alakításai nemcsak véletlenszerű női alakok, hanem egy jellem töredezett szakaszai is. Akad ártatlan pillanat, cafkát megszégyenítő szerető szerep, s halálos depresszió is.
Színpompás a másfél órába zsúfolt repertoár, noha a tavaly diplomázott Baki Dánielt sem kell félteni.” Tóth Anett: Élet egy rongyos kanapé körül, delmagyar.hu
“A
történet alapját adó érvelést (miszerint a szerelmi történeteken keresztül lehet legjobban megismerni egy ember élettörténetét) erősen lehetne vitatni, azonban mint lehetséges opciót mégis számon tarthatjuk. Mert valóban, ebből a megközelítésből is kapunk egyfajta képet Daruról,
és mivel legtöbbször az érzelmek mozgatják, a különböző életkorokban és –helyzetekben újabb és újabb oldalát ismerjük meg. Ugyanakkor, mintha Daru saját maga sem lenne képes megtalálni az igazit, hiszen szemmel láthatóan mindig olyan lányba szeret bele, aki végül így vagy úgy, akarva-akaratlanul de megsebzi őt. (Persze, a szerelem már csak ilyen, ha elmúlik, legtöbbször fájdalmas nyomot hagy maga után.) Így tehát nem csak felnövés-történetet kapunk, hanem pontos látleletet arról, hogy milyen is ma, a XXI. században a párkeresés.” John Theatre: Megyek utánad (FÜGE-Orlai Produkciós Iroda-Maszk Egyesület, ALTERRA, 2018), szinhazikritikak.blog.hu
“Fontos, hogy a néző ne a regény maradéktalan visszaadását várja a darabtól, hanem arra legyen kíváncsi, hogyan formálódik az anyag, miként jelenik meg a történet színházi térben. Ez mindig izgalmas, korábban a Mellettem
elférsz című regényből is készült színpadi verzió, 2014-ben mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban, hosszú hónapokon át teltházzal futott. Az, hogy ez az előadás mennyiben értelmezi át a regényt, kiderül a szegedi ősbemutatón, de annyi biztos, hogy új megvilágításba helyezi, kedvet
csinálhat az olvasáshoz, újraolvasáshoz.” Ősbemutató – az egykori szegedi egyetemista, Grecsó Krisztián regénye a színpadon „szerelmi leltár", u-szeged.hu
A MASZK Egyesület összeállítása a 2018 őszi bemutatóról:
Kurta Niké
2014-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, Zsámbéki Gábor és Zsótér Sándor osztályában. 2012-2015 között a Szputnyik Hajózási Társaság tagja volt, a társulat megszűnése óta szabadúszó. A THEALTER fesztiválon 2016-ban a Forte Társulat A te
országod, 2017-ben a Mentőcsónak Egység Menekülj okosan című előadásában, tavaly ősszel pedig a Régi Zsinagógában A megtorlás napjában láthattuk. Rendszeresen forgat: főszerepet játszott a Terápia
második évadában, Gigor Attila Kút című filmjében, és szerepelt Szász Attila Örök tél című filmjében.
Mészáros Béla 2003-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, Horvai István és Máté Gábor
osztályában. Gyakorlatát a Katona József Színházban töltötte, a diploma megszerzése után itt is kapott szerződést. Jelenleg 9 előadásban játszik, többször nyerte el a Vastaps-díjat, tavaly a főszereplésével készült Berlin, Alexanderplatz bekerült a POSZT versenyprogramjába, az idei POSZT-on pedig elnyerte a Színházi Dolgozók Szakszervezetének Básti Lajos-díját a Jeanne d’Arc és a Rozsdatemető 2.0 című előadásokban nyújtott alakításáért. Rendszeresen készít előadásokat az egykori osztálytársaival alakított AlkalMáté Truppal, illetve a TÁP Színházzal is, utóbbi csapat Keresők című előadásának színészeként 2007-ben
fellépett a THEALTER fesztiválon is. Rendszeresen forgat: látható volt többek között a BÚÉK, a Swing, a Poligamy, az Isteni műszak című filmekben, és olyan nagy sikerű sorozatokban, mint az Aranyélet és a Csak színház és más semmi.
Baki Dániel 2017-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, Máté Gábor és Dömötör András osztályában. Gyakorlatát a Katona József Színházban (Az Olaszliszkai,
Sirály, Oszlopos Simeon) és a Pécsi Nemzeti Színházban (Addikt, Csongor és Tünde, Vészhelyzetben) töltötte. A diploma megszerzése után Erasmus-ösztöndíjasként Angliában tanult, majd visszatért a Katona József Színház színpadára (Hóhérok, A kaukázusi krétakör, Az ügy, Szürke galamb), valamint több független színházi produkcióban játszik - az idei THEALTER fesztiválon a Megfigyelőkben láthattuk.
Dékány Barnabás 2016-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, Pelsőczy Réka, Rába Roland és Bagossy László osztályában. A diploma megszerzése óta
szabadúszóként dolgozik, rendszeresen szerepel az Átrium (Egy, kettő, három) és az Orlai Produkció (Szemünk fénye, Mr. Sloane szórakozik, Hurok) előadásaiban, de részt vett több független produkcióban is.
Látható volt a Sohavégetnemérős című filmben, illetve A tanár című tv-sorozatban.