„Nehéz a sorsa szegény árvának Ritka a vígság, sűrű a bánat. Nincsen szülője, nincs nagymamája. Csak igazgatója, állami gyámja.
Az török hordák megveretének, De nem mi vertük, hanem a Német. Mégiscsak bíztunk a szép jövőben, Ezerhatszázban, s kilencvenötben.”
Igazgató-dráma, vagyis egy Shakespeare-i királydráma alulnézetből, vagy mondjuk egy dürrenmatti történelmietlen történelmi komédia.
„A helyszín egy nevelőintézet, ahol nagyjából életfogytig vannak a „gyerekek", tanulnak és dolgoznak egyszerre; cipőt varrnak, ahogy egy jónevű gyártóról is hallottuk nemrégiben, „gyerekmunkában". Kiváló terep ez egyrészt a magától értetődő hierarchia működtetésére, másrészt a nagy társadalmi mozgások miniatűrben történő leképezésére. Vannak despoták, megalkuvók, talpnyalók, karrieristák; van igazodás, ügyeskedés, kibekkelés és reménykedés; és nem utolsó sorban van az istenadta nép, az ő számlájukra megy az egész.” Csáki Judit: Volt, van, lesz, Revizor
„Sötét ez a kép, amit Pintér Béla kishazánkról fest. Merthogy szépen, áttételesen az elmúlt negyedszázad magyar történelmét látjuk itt kicsiben: a keleti csapatok kivonulnak, a nyugatiak bevonulnak, színleg kiépül a demokrácia, valójában soha; és hiába törekszünk nyugat felé, ott sem találjuk a helyünk, s megindulunk ismét keletre.” B. Kiss Csaba: Ihol jönnek a törökök, 7óra7
„Pintér nem kevesebbet fog át, mint négyszáz évnyi múltunkat a jelenig
és a közelgő szebb jövőig, de nemcsak időben, térben is: a török, a
magyar, a német (értsd: nyugati), majd az arab (értsd: keleti)
térségben, Európán innen és túl. Ugyanakkor ezt a hatalmas, tág fókuszt
szűkre is szabja, és valódi, zárt történetet mesél, egy iskola
történetét, igazi emberi sorsokkal. [...] Aki látott már fácánt
felröppenni, tudja, milyen nehéz teste van, nem repülésre találták ki a
méreteit, nem egy sirály. Hát, az a darabbéli ország a maga kis négyszáz
évével sem szárnyal. Csak az előadás.” Tompa Andrea: Már készül a te jövőd, Magyar Narancs
„Csákányi
nagyságában parádésan hatalmaskodó, félelmetesen képmutató és
megalázottságában szívbemarkolón szenvedő. Összeomlása, hirtelen
megöregedése, nehézkessége, amivel parancsszóra a diákok közé fekszik,
egészen magas rendű színészet. Tokai Andrea az ellenkező utat
szemlélteti plasztikusan. A megfáradt asszonyból alakul át politikus
férfivá (!). Thuróczy Szabolcs remek karaktert ad a leginkább a
nyulaihoz vonzódó technikatanárként. Pintér Béla a nyugati kultúra
bürokratájáról rajzol pontos képet. Stefanovics Angéla a rossz diák
mintapéldánya.” Zappe László: Igazgató- és rendszerváltás kompországban, Népszabadság
„Úgy
beszél a világról (a világunkról), hogy csak sírni lehet rajta röhögés
közben. Kafkai léthelyzetekbe ágyazott, szürreáliákat ostromló,
stilizáltan sültrealista játék. Amelynek bukéját többek között a korok,
kultúrák, nyelvek, diktatúrák közötti csúszkálás, pendlizés adja.
Kiforgatott népzene, ironizáltan felturbózott rituálé, műakcentusos
beszéd, mindez humorforrásként: az érett Pintér világa. A játék
dimenziói történetfilozófiai horizontúak. Blaszfemikusan fedezik fel,
mutatják be, hogy az úgynevezett történelem lényegében sosem változik.” Kovács Dezső: After party, Art7
Jegyár: 6500 Ft és 5500 Ft Jegyvásárlás: - online a jegy.hu-n - a Szegedi Nemzeti Színház jegyirodájában: Stefánia 6., nyitva tartás: hétfő–péntek 10:00–17:00, szombat 10:00–12:00, tel.: 62/554-714; 62/554-715; 62/554-716, email: ticket@szinhaz.szeged.hu
Szereplők:
Erzsi néni: Csákányi Eszter
Gabi néni: Tokai Andrea
Abu Hajdár: Thuróczy Szabolcs
Andreas von Bruckner: Pintér Béla
Huzál Gyöngyi: Stefanovics Angéla
Gazsó Nelli: Szakács Zsuzsa
Kaló Péter: Friedenthal Zoltán
Pörőczy Szabolcs (Pötyi): Szabó Zoltán
Hajván: Pintér Béla
Szelim Pasa: Pintér Béla
Dramaturg: Enyedi Éva
Zenei munkatárs: Krausz Gergő
Jelmeztervező: Benedek Mari
Jelmeztervező munkatársa: Kiss Julcsi
Technikai munkatárs: Tamás Gábor
Fény: Varga László
Hang: Belényesi Zoltán
Gazdasági munkatárs: Inhaizer Gyula
Produkciós munkatárs: Jékely Anna
Rendező munkatársa: Hajdú Rozi
Asszisztens: Hornyák Dóra
Írta és rendezte: Pintér Béla