A Közép-Európa Táncszínház három szóval definiálja magát: progresszív, stílusos, kortárs. A társulat repertoárja a mára reflektál a jelen emberének. Előadásaikban mindennapi lokális problémák és lehetséges válaszok kerülnek a színpadra a kortárstánc nyelvén – ezúttal két jelentős európai koreográfus megfogalmazásában.
SPECIAL SOCIETY
Előadók: Előadók: Tánc: Dabóczi Dávid, Dunai Bettina, Füzesi Csongor, Hargitai Mariann, Horváth Adrienn, Mádi László, Nagy Csaba Mátyás, Nyeste Adrienn, Ruzsom Mátyás, Szilvási Anna Fény: Fogarasi Zoltán
Koreográfus: Anton Lachky (SK)
„szürrealitás - szürreális képek - családi konstelláció”
"Egy szürreális festmény különleges társasága szippantja be a nézőt egy olyan fantáziavilágba, ahol ezelőtt még sosem járt. Készen álltok a látogatásra?" Anton Lachky
Anton Lachky munkája a test fizikai kapacitásán alapszik, annak egyszerűségén, egyszersmind komplexitásán. A kortárs tánc rajongói világszerte várják az előadásait, a táncosok pedig sorban állnak azért, hogy nála tanulhassanak, köszönhetően a saját maga által kifejlesztett tanítási módszernek is, mely a mozgás élvezetén keresztül segít táncosainak megtalálni saját, egyéni mozgásnyelvüket. A komplexitás „puzzle rendszerét" hozta létre, melyben a táncosok felfedhetik képességeik teljes tárházát. A sebesség és precizitás mindig munkásságának része. Módszere sikerét látszik alátámasztani előadásai ámulatba ejtő virtuozitása. Lachky olyan extrém világot hoz létre a darabjaiban, ami a fizikalitásával, a történések és a szereplők energiájával mindig más, de mindig rendkívül erős érzéseket vált ki a nézőkből.
Anton Lachky tánctanulmányait a besztercebányai J. L. Bella Konzervatóriumban kezdte, ahol részt vett a Moving Academy for Performing Arts képzésén is, 2001-ben nyert felvételt a Pozsonyi Egyetemre, majd Belgiumban további tanulmányokat végzett a P.A.R.T.S.-on. 2004-ben az Akram Khan Company tagja, 2007-ben társalapítója a Les SlovaKs Dance Collective-nek. Koreográfusként többek között a Helsinki City Theatre, az Iceland Dance Company, a Göteborg Ballet és a Scottish Dance Theatre társulatainak alkotott. 2013-ban első saját koreográfiája (Mind a Gap) nagyot robbant a világban, körbe is járta vele a legjobb helyeket. Saját együttesével 2017-ben mutatkozott be a magyar közönségnek a Trafó Kortárs Művészetek Házában: a Mellékhatások (Side Effects) „olyan összetett, gondolatébresztő és szórakoztató darab, aminek a komplexitása, kérdései és titkai még sokáig foglalkoztatnak”. A Közép-Európa Táncszínház az első magyar társulat, amellyel dolgozik. Az előadás a november 15-i, budapesti ősbemutató után érkezik Szegedre.
"Az előadás erénye az is, hogy több szinten élvezhető: akkor is beszippant, ha csak a játékot akarjuk élvezni, akkor is, ha látványos mozdulatokra éhezünk, és akkor is kielégítő, ha cinkos összekacsintásra vágyunk, a jelenre reflektáló mondanivalót keresünk. Megtalálhatjuk itt a fogyasztói társadalom és a szexizmus kritikáját, intelmet a tömegpszichózis veszélyeivel szemben, a klasszikus értékrend és a modern kori értékvesztettség kontrasztját, és a hamis testképek veszélyeit. Azt hiszem, ezen a ponton a társulat meghaladta a nevében foglalt öndefiníciót, nemcsak Közép-Európában, de a világon bárhol érvényes lenne ez az előadás."
Az előadás koprodukciós partnere a Trafó Kortárs Művészetek Háza.
POLY
Előadók: Dunai Bettina, Füzesi Csongor, Hargitai Mariann, Horváth Adrienn, Mádi László, Nagy Csaba Mátyás, Nyeste Adrienn, Ruzsom Mátyás, Szilvási Anna Fény: Fogarasi Zoltán Asszisztens: Fodor Katalin, Pawel Lyskawa
Koreográfus: Eryk Makohon (PL)
Eryk Makohon koreográfiáját azok a változások inspirálták, amelyek a kapcsolataink építése és működtetésének során keletkeztek. Emberként individuumok vagyunk, azonban a kapcsolataink révén egy nagyobb hálózat részei is, s relációink meghatározó szereppel bírnak a társadalmi pozíciónk kialakulásában. Az alkotók ezt a pozíciót próbálják vizsgálni egy tágabb kontextusból, s mindeközben a modern szerelmi kapcsolatok formáit kutatják. Izgalmas és bonyodalmas, már-már átláthatatlan, mégis matematikai pontossággal leképezhető viszonykavalkád adja a mű kiindulópontját. A szituációkat a társadalmilag kódolt, és a táncszínpadon karakterisztikusan felerősített viselkedésformák szerkesztik, a maguk féktelen szabadságával, és ugyanakkor a viselkedés-protokoll megkerülhetetlen kódjaival.
Eryk Makohon a Cracow Dance Theatre alapítója, igazgatója, koreográfusa. Állandó tanár a krakkói Ludwik Solski State Drama School-nál a Táncszínház Tanszéken, ahol lengyel tánctechnikát, kortárs és modern táncot, táncszínházi formulákat oktat. Táncosként először Krakkóban, majd Bytomban, a Silesian Dance Theatre-ben dolgozott. Már a kezdetektől saját csoportot vezetett, mely néhány év után alakult át a ma Cracow Dance Theatre néven működő intézménnyé, amely jelenleg a legaktívabb és ismertebb táncszínház Lengyelországban. A Közép-Európa Táncszínház az első magyar társulat, amellyel dolgozik.
Partnerek: Cracow Dance Theatre, Nemzeti Táncszínház, Trafó Kortárs Művészetek Háza Támogatók: Emberi Erőforrások Minisztériuma, Nemzeti Kulturális Alap, Magyar Művészeti Akadémia, Budapest Főváros Önkormányzata
- a Szegedi Nemzeti Színház jegyirodájában: Stefánia 6., nyitva tartás: hétfő–péntek 10:00–17:00, szombat 10:00–12:00, tel.: 62/554-714; 62/554-715; 62/554-716, email: ticket@szinhaz.szeged.hu
Szögi Csaba, a társulat szegedi származású igazgatója is ajánlja a dupla estet:
Az előadás a Napfényexpressz sorozat része A Napfény Expressz a szegedieknek a gyors kapcsolatot jelentette a fővárossal. Azok a táncművészek, akik anno a tánc központjába igyekeztek, ezzel a vonattal jutottak el leggyorsabban. A MASZK Egyesület 2016-ban indította el sorozatát, melyben olyan táncosokat hívunk haza Szegedre, akik saját produkcióikkal vagy társulataikkal elismerést szereztek maguknak, így öregbítve városunk hírnevét is. Ezúttal a szegedi születésű Szögi Csaba Harangozó Gyula-díjas táncművész, koreográfus, táncpedagógus, a Közép-Európa Táncszínház igazgatójának társulata a vendégünk.