A
THEALTER nulladik napján nagy sikerrel bemutatott
előadás újra Szegeden!
Müller darabja érzékeny, szenvedélyes, végletesen pontos látlelete az
európai ember eszmei és társadalmi térvesztésének. Laclos levélregénye
ürügy Müller számára, hogy a Veszedelmes viszonyokat átültesse két ember
halálos játékának terébe és idejébe – elsősorban a szerelem és a kéj
utolsó esélyeként. A Forradalom előérzete és a permanens harmadik
világháború „után” érzése egyszerre szabja meg és tágítja ki a darab
értelmezési lehetőségeit, hiszen a „Forradalom” ma már egy olyan legelő,
amelyen minden kiszikkadni látszik, a harmadik világháború maga volt a
hidegháború, ám nem csak ezeknek vagyunk utána, hanem Müller korának is.
Csak az ember maradt.
Nem a helyén, nem is a történelembe vetve, hanem egyre inkább a virtuális térbe involválódva.
Csak az ember maradt, a test és a szenvedély.
„Az ellenállhatatlan sodrással örvénylő, s a szövegek bonyolultsága
ellenére mégis valamiféle egyszerre vonzó és izgalmas verbális aberráció
jegyében szédítő gyorsasággal felhangzó mondatok időnként túllicitálni
látszanak az emberi befogadóképesség korlátait; mindezt azonban nem
hiányosságként, hanem az előadás (és persze Éder Enikő és Harsányi
Attila) vitathatatlan erényeként, sőt, közvetlen örömforrásként
érzékeljük.” (
Gyulai Zoltán: Thealter U21 (2011), Apertúra Magazin)
„A két fiatal színész olyan elemi erővel adta önmagát szerepeihez, hogy
díszlet, zene és minden egyéb más csupán lehántható rétege volt az
előadásnak. A néző csak a két ember személyes viszonyára, szenvedélyére
fókuszált, csak maga az ember érinthette meg. Müller jól meghatározta
drámájának helyszínét, „szalon a francia forradalom előtt, vagy bunker a
harmadik világháború után”. A Zsinában a helyszín egy hatalmas női test
volt, melyen és melyben tépte, marta és szerette egymást a két ember,
időnként felcserélve nő és férfi szerepét. Ebben az értelemben a női
test a bunker, melyből nincsen menekülés, minden az aktus körül forog.
Az aktus annyira személytelen és embertelen, hogy a test bunkerébe zár.
Ezeket a „veszedelmes viszonyokat” a német drámaíró valami egészen
elképesztő erejű és mégis költői szépségű szöveggel fogalmazza meg és
mondatja el a szereplőkkel, hogy a néző számára ne lehessen menekvés. És
ebben láttam a két szereplő zsenialitását is. Szuggesztív jelenlétükkel
és a környezetet elhomályosító szövegértelmezésükkel hamar
szembesítették a nézőt saját hibáival és bűneivel, bevonva ezzel a
játékba. Minden más, amiben találtam, vagy találhattam volna hibát,
jelentéktelenné vált.” (
Petró János: Thealter U21 blog – Nulladik nap:
Veszedelmes viszonyok, szegedMA.hu)
www.akamara.ro
16 éven felülieknek!
Támogatók: Bethlen Gábor Alap, Arad Város Önkormányzata, SZMJV
Önkormányzata, MASZK Egyesület (Szeged), Factory Creative Studio
(Szeged)
Az előadás a MASZK Egyesület menedzsmentjében készült.