Mi van az emberben
Beszélgetés Harsányi Attilával
Az idei Thealter egyik legsikeresebb előadása volt az
Aradi Kamaraszínház és a szegedi Hetek Csoportja közös előadása, Alina Nelega
Rudolf Hess tízparancsolata című monodrámája.
Az önigazolást kereső és öngyilkosságba menekülő náci
háborús bűnös történetét allegorikusan feldolgozó előadást egyre több helyre
hívják a világban, de szeptember 21-én és 22-én a régi zsinagógában is újra
lehet látni. Ez alkalomból beszélgettünk a címszereplő Harsányi Attilával, a
Hetek Csoportjának oszlopos tagjával, aki bár ez évadtól nem a szegedi, hanem a
miskolci színházban játszik, mégsem hagyja itt a Tisza-parti várost.
Személyes
– Általában hogyan reagálnak a nézők a darabra?
– A legtöbben megrendülten jönnek ki az előadásról.
Gratulálni is szoktak, de az olyan különös, mert ez nem egy klasszikus
értelemben vett színészi teljesítmény. Annyira személyes, hogy már nem játék.
Mintha egy vallomásszerűség lenne arról, hogy egy ilyen figura is van az
emberben. Én is csak saját magamból tudok táplálkozni, mert nem tudom, hogy
milyen volt Rudolf Hess. De azt tudom, hogy azok a sémák, amelyeket az ő
személyisége képvisel, megvannak mindenkiben. És az mégiscsak jó, hogy valami
ellenkezik bennem ez ellen.
Pokol
– Az ön számára milyen volt a darabbal való első
találkozás?
– Nekem mindig jókor jöttek az ilyen a szerepek. Az
embernek valami módon meg kell magyaráznia magának az Isten–ember-viszonyt.
Öntudatlanul foglalkoztam ezzel, amikor Tapasztó Ernő, a rendező odarakta elém
ezt a művet, ami azokat a kérdéseket feszegeti, amelyek engem is gyötörnek. És
megijedtem, mert éreztem, hogy „pengeél” ezen játszani. És megdöbbentem, hogy
egy bátor ember ezt gondolta az Aradi Kamaraszínház első önálló produkciójának.
Féltem az aradi közönség reakciójától is. De mikor vége lett az előadásnak,
felállva tapsoltak.
– Mennyi idő, amíg ki tud kerülni a darab hatásából?
– Tíz-tizenöt óra. Ekkor olyan űr van bennem, mintha
kiszedtek volna belülről. Viszont az előadás után számomra épp e borzalom
ellentéte tiszta. De mindig is féltem a színpadi határátlépéstől, hogy vissza
lehet-e jönni. Mert iszonyat, hogy mi van az emberben, amin uralkodik. És lehet
érezni a poklot is, ami rettenetes. A Hess-darab is arról szól, hogy ha bejön
egy olyan rendszer, a mai emberek is viselkedhetnek embertelenül. Mindezzel
pedig kötelező szembenézni. Ha az ember nevet ad a félelmeinek, könnyebb
kezelni azokat. És van még egy csomó dolog, aminek nevet kéne adni, és így
talán el lehet jutni valami tisztasághoz.
Megértés
– Más munkái és megnyilatkozásai alapján is úgy tűnik,
mintha mindent meg akarna érteni. A Hess-előadás számomra ennek az igénynek a
szélsősége volt, hogy a legsötétebbel is együttérezzen.
– Lehet valami ilyesmi. Az összes munkámban benne van a
szándék, hogy mutogassam, amit már megértettem. És a megértésnek csak azt a
szintjét tudom megmutatni, amelyen éppen vagyok. Ha azt mondják, ez rossz,
akkor azt mondom, hogy megyek tovább.
– Mi a következő terv?
– A Hetek Csoportjával Juhász Gyula-estet állítunk össze,
amiben a költő egy ismeretlen arcát próbáljuk megmutatni. Ezt az előadást is
elvisszük gimnáziumokba, mert jó, hogy közel kerülhetünk a fiatalokhoz.
– Városok és munkák között ingázik. Hogyan bírja idővel?
– Nehezen. Ezért is sajnáltam, hogy el kellett mennem a
szegedi színháztól. De ami itt elindult, azt nem hagyom, inkább utazom. Muszáj
itt maradnom.
Turi Tímea
Az interjú a Szegedi Egyetem online kiadásában
itt olvasható.