Urbán András kezei alatt ég a munka, nemrég került sor a Brecht - The Hardcore Machine szabadkai bemutatójára, vasárnap pedig már szűk nézősereg előtt, zártkörű bemutató keretében láthattuk a Kosztolányi Dezső Színházban legújabb darabját, az Urbi et orbit, amely Pilinszky azonos című szövegét „folyamatosan mellőzve” készült.
A két május végi, szegedi fellépés után ez volt a
harmadik közönség előtti bemutatás, amely ebből kifolyólag a Work in Progress
III. alcímet kapta, azaz a munkafolyamat harmadik, valószínűleg nem végső
stációjával szembesülhettünk.
Négy mikrofon, egy hokedli, egy lámpa, egy bölcsőszerű
fél hordó és négy ember a színpadon. Két nő és két férfi. Semmi más. Vagyishogy
nincs is szükség semmi másra, ha sikerül kifejezni a kifejezhetetlent. Óriási
tér egy magányosan üldögélő, álldogáló, térdelő ember számára, akit a nézőtér
vagy a színpad három pontjáról vallatnak. Záporoznak a kérdések, egyre
kellemetlenebbek, egyre elviselhetetlenebbül lemeztelenítők. A határozott,
kigondolt mondanivaló megdől, az irányítás kicsúszik a beszélő (immár
vallatott) kezei közül, és a kérdező lelkiismeretszerű felülemelkedése
elkerülhetetlen. A fiatalkori történések folyományaként felerősödő frusztrációk
és gátlások sorozatban válnak szembeötlővé, közel a felismerés, amikor a mélyen
a múltba zárt emlékekből kiszüremlik a pillanatnyi élet kerékkötőinek
feloldásával egyidejűleg történő megvilágosodás lehetősége, az elme harcol, és
a mind kellemetlenebb helyzetben szinte csak a szellempalack zárva tartásán
ügyködik.
Négy ember (Béres Márta, Erdély Andrea, Mészáros Árpád és
Mikes Imre Elek) játéka ez, amelyben a legrosszabb rémálmok előidézése is cél
és eredmény lehet, amiből a felébredés sem kellemes, a lidércnyomásos rossz
közérzet megmarad. A kimondott vágyak, a szexualitás különböző formái iránti
fokozott érzékenység, a verbális agresszió a társadalomrajz és
társadalombírálat ideiglenes határvonalán húzódik meg, és ez a mezsgye egyik
pillanatról a másikra tolódik oda-vissza, kimond és visszavon, rokonszenvet
ébreszt, a következő mozzanattal viszont visszafordíthatatlannak tűnő
ellenszenvvé aljasul.

Kezdődik a megtisztulás, lemossák a kimondott szavak után
maradt lepedéket
A színpad csupaszsága párosul a zenétlenség sivárságával,
a tettek és a szavak az emberi gyarlóságot keményen, olykor kíméletlenül
levetkőztetik, szemünk elé tárva a lélek és a szellem dantei köreit, gyűrűit és
bugyrait, amelyek erős, ragadós hálót szőve fogva tartják a kitörni vágyót.
Tükörbe nézni, és onnan látni az éktelenkedő foltokat, megrázkódni a
kimondottak súlyosságától, rögeszmésen keresni a kiutat magányból és
kilátástalanságból - ezek is a létszemlélet színpadi mondanivalóvá formált
elemei, amelyek kitárják az ajtót a folyton elhessegetett, de létfontosságú ideák
előtt. Igazság és őszinteség nélkül ugyanis semminek nincs értelme, legyen
bármennyire fájó vagy nevetséges akár.
A darabot legközelebb a szegedi Thealter International
Szabad Színházak Nemzetközi Találkozó záróelőadásaként láthatjuk július 22-én, ahol
már valószínűleg végleges formában kerül bemutatásra. Szabadkán, a Kosztolányi
színházban pedig az új évad kezdetén, szeptembertől kerül repertoárra.
TÖRÖK Arnold
Fotó: Molnár Edvárd
A cikk eredetije a Magyar Szó online 2007. június 13-ai számában, a Művelődés rovatban található.