Az ötnapos fesztivál programjában tizenkét esemény
szerepelt. Négy helyszín volt: a ("magyar Broadwaytól" nem messze
fekvő) Kolibri Színház, az Operettszínház, a Thália Színház és a Moulin Rouge.
Lehet koncepciót sejteni (de nem érdemes, legföljebb a koncepció hiányát) a
mögött, hogy a szervezők nem mentek át az Andrássy úton, tehát sem a Radnóti
Színház, sem a Tivoli, sem az Ernst Múzeum nincsen benne. De még az innensőről
is hiányzik például a Mai Manó Ház.
Koncepció nélkül
Koncepcióra utaló egyéb jelek sem fedezhetők föl a
programban: az összekanalazás módszerével összeállított műsor nagyon vegyes és
olykor bizarr. Bizarr például, hogy a Liszt Ferenc Kamarazenekar a
kétszáz-kétszázhúsz fős nézőterű Kolibriben ad koncertet (bár ennek igazán
örülhetünk másfelől, hisz a bérleti díj jó helyre megy) - a közeli
Zeneakadémiát is bármikor simán megtölti. Bizarr az is, hogy a nevekre vadászó
szervezés beleakadt a Szivárvány Együttesbe (amely az Egri Családsegítő Intézet
értelmi fogyatékos növendékeiből áll és zenekart alkot), ez tűnik amúgy a
leginkább "közhasznú" tevékenységnek, már ha azt nézzük, hogy a
rendezvényt A Színházért nevű közhasznú alapítvány szervezte. Ennek kuratóriumi
elnöke Burger András (aki néhány éve a főváros kulturális bizottságának egyik
MSZP-s tagja volt, valamint a Kolibri Színház létrehozója). Burger Andrásnak
egyébként van egy másik cége is, az Art-Mobil (Rendezvényszervező és Kulturális
Szolgáltató) Kft., melynek profiljába és tevékenységébe inkább belevágna egy
ilyen rendezvénysorozat. Nem véletlen, hogy mégsem ez szervezte - erről alább.
A műsorban szerepelt még néhány nívós zenei esemény
(valamint a Szegedi Kortárs Balett mutatta meg ismét a Carmina Buranát) -
Rolláékon kívül Pege Aladár, Szentpéteri Csilla, Mága Zoltán koncertje,
valamint Horgas Eszter és Bíró Eszter közös fellépése -, amelyek másutt és
máskor is feltűnnek-feltűnhetnek a főváros kulturális kínálatában, legföljebb
nem a "Broadwayra" kell menni értük. A remek előadók fellépéseinek
megszervezése tipikusan egy Art-Mobil jellegű, azaz egy rendezvényszervező cég
feladata. Amely, mint tudjuk, onnan szerzi a pénzes támogatókat, ahonnan tudja.
Vagy megszervezi saját zsebre, üzleti kockázattal.
De ha a kulturális minisztérium illetékesei szerint a
kulturális intézmények állapota, anyagi helyzete, meg hát az országé úgy
általában, éppen megengedi, megengedem én is: a nagyon fölös pénzből lehet
néhány száz ezret, már csak a gesztus kedvéért is, adni egy ilyesfajta
rendezvényre - miután rászorítják a szervezőket, hogy találnák már ki rendesen,
mit akarnak, miért és kiknek, és pályázzanak az elérhető pénzekre. Az ugyanis,
hogy "legyen valami", nem koncepció, hanem a semmi. (A föl-lépők
persze nem a "semmi", sőt sikeres művészek mindannyian, az ember
szívesen megy utánuk az Old Man's Pubba, a Zeneakadémiára, kiért hová; szóval
ők föl vannak itt használva, ők az áruvédjegy, reméljük, hogy legalább több
mint normális föllépti díjért.)
Van még két rendezvény - ezeket nevezi Burger András a
fesztivál saját produkciójának. Az egyik Turczi István erotikus verseinek
fölolvasása - "zenés, táncos est", címe: Ezt a nőt nagyon - a
Moulinban, a másik Szulák Andrea önálló estje, szintén a Moulinban, A díva
címmel. Bár a Burger Andrással folytatott beszélgetés során kiderült, hogy
annyiban mégsem fesztiválprodukciók ezek, amennyiben a létrejöttüket ő
finanszírozta volna tokkal-vonóval; csak annyiban, hogy mostanra készültek el,
és az első föllépés nyilván "rendes" gázsiját, valamint az utolsó
pillanatban hiányzó "apróságokat" ő fedezi. Szulák estje vadiúj, csak
a címe emlékeztet a Komédiumban futó másik estre, A dizőzre. Biztos remek
mindkettő - bízunk benne, hogy valahol otthonra találnak, és majd meg is nézzük
őket.
Nyilván ezek az újdonságok hatottak ellenállhatatlanul
arra, aki a minisztériumban eldöntötte, hogy tízmillió forintot ér meg neki (és
nekünk) ez a fesztivál.
Pályázat nélkül
Igaz persze, hogy ha nem a Burger elnökölte közhasznú
alapítvány, hanem a Burger tulajdonolta Art-Mobil (Rendezvényszervező és
Kulturális Szolgáltató) Kft. szervezte volna, akkor - mint magánkézben lévő
üzleti vállalkozás - egyetlen fillért sem kaphatott volna a minisztériumtól,
legalábbis pályázat nélkül. Burger András külön hangsúlyozta, hogy ez bizony
közhasznú ügy, és az ő két cége közt semmiféle keresztbeszámlázás,
pénzfuttatás, egyéb törvénytelen stikli nincsen - és én ezt látatlanban tutira
is veszem. Mindazonáltal mégiscsak az a fesztivál legfőbb érdekessége, hogy
egyetlen fontos támogatója, azaz szponzora akadt: a kulturális minisztérium. A
plakáton ugyan szerepel a fővárosi önkormányzat és a minisztériumi tulajdonú
Hungarofest nevű intézmény is, ezek azonban a Budapest Broadwayhoz egy
fillérrel sem járultak hozzá. Hogyan és miért kerültek mégis a szponzorok közé
- ez két igen fontos kérdés.
Ami a "hogyant" illeti: a plakáton meghirdetett
program színházi részét a Thália Színházban megrendezett Vendégségben
Budapesten sorozat képezi; ennek keretében határon túli színházak előadásait
láthatja a közönség. Ez a rendezvény a Thália sajátja, évek óta fut, amúgy
valóban a Hungarofest, a minisztérium és a főváros támogatásával. És mint a
színház saját rendezvényeit általában, maga a színház "menedzseli"
ezt is, ő árulja a jegyeket, ő szervezi a reklámját. Hogy idén - pusztán az
időbeli egybeesés miatt - a Budapest Broadway része lett, azt a Thália igazgatója,
Megyeri László amúgy tőlem tudta meg, mert sem előre nem egyeztették vele, sem
plakátot nem kapott, de még meghívót sem a Moulin Rouge-ban tartott
sajtótájékoztatóra. Az a majdhogynem abszurd helyzet alakult itt ki - a
szokásosnak éppen a fordítottja -, hogy a fesztivál nemhogy nem segíti a Thália
rendezvényét (sem pénzzel, sem reklámmal, sem jegyértékesítéssel, bár ez
utóbbira semmi szükség), de egyenesen "ráül" a bevezetett
rendezvénysorozat szellemi tőkéjének hullámaira, és sajátjaként tünteti föl a
Thália szponzorait. És ez már a "miértre" magyarázat: a plakát ily
módon betagozódik a kapcsolati tőkébe - hiszen ha egyszer szerepelt rajta
például a főváros, akkor legközelebb már a "hagyományra" hivatkozva
lehet közvetlen pénzszerzéssel próbálkozni ott is, hátha akad valami balek.
Burger Andrásnak tehát nemcsak a Thália saját rendezvényére, hanem a szponzorok
emblémájára is nagy szüksége volt.
A szakmai dilettantizmus jó néhány jelét magán viselő
rendezvénysorozat jegyeit viszonylag olcsón, 1500-1590 forintért árulták.
Ráadásul - mint Burger András elmondta - a jegyek majdnem felét ő osztogatja
szét, nyugdíjasoknak, diákoknak, kispénzűeknek; olyanoknak, akik a normális
árak mellett a lábukat be nem tehetnék például a Moulin Rouge-ba. Most meg ingyen
láthatják-hallhatják Turczi István erotikus verseit vagy Szulák Andreát,
például. Ez a kulturmisszió persze nem Burgertől nagyvonalú, hanem - említettem
- a minisztériumtól. A jegyelosztás szempontjai mindazonáltal nem egészen
világosak a számomra - de ez lehet az én hibám. A fesztivál kezdete előtt egy
nappal a Thália Színház határon túli előadásain kívül mindenre, de mindenre
lehetett még jegyet kapni.
Keretes tízmillió
A minisztérium tízmillió forintja egyébként nem
pályázatból, hanem a miniszteri keretből származik. A miniszteri keret
odaítéléséről közvetlenül és függetlenül a miniszter dönt - illetve azok az
államtitkárok, akiknek a keret egy részét "leosztja". A pénz
formálisan átfut ugyan a Nemzeti Kulturális Alap csatornáján, de valóban csak
formálisan.
Éppen ezért a minisztériumban érdeklődtem utána, vajon
mire is adódott ez a tízmillió forint. Vass Lajos államtitkár szerint arra,
hogy "valami újdonság jöjjön létre a fővárosban", de aligha túlzok,
ha azt állítom: ő sem erre számított. Burger tervei szerint a hangzatos Világra
szólunk címet viselő fesztivál hagyomány lesz: ősszel egy háromnapos, jövő
tavasszal pedig ismét egy ötnapos követi. Lehetséges. Mindazonáltal határozott
ígérettel bírok arra nézvést - és ezt a bírást most megosztom az olvasókkal -,
hogy nem minisztériumi pénzből.
Ami aligha baj. A rendezvénysorozat ugyanis összesen 23
millió forintba került. A minisztérium tízmillióján kívül jómódú és magukat
föltüntetni-megnevezni nem akaró cégek másik 13 milliót dobtak össze rá, Burger
András szerint. Lehetséges, hogy ők azok, akiknek hirdetései ott sorakoznak a
Moulin elé telepített kivetítőn - mert ha nem, azaz nem barterről van szó,
további kérdések merülnek föl a közhasznúsággal kapcsolatban. A 12 eseményből
három - a határon túli színházak a Tháliában - egyetlen fillérbe sem került,
mármint Burgeréknek. A maradék 9 került 23-ba. A Kolibri háromszori és a Thália
egyszeri bérleti díja kevesebb mint kétmillió, maradt 21 millió. Gázsira,
utaztatásra, esetleg szállodára, illetve a Moulin és az Operett bérleti díjára.
2 millió 300 ezer jut nagyjából egy produkcióra - kíváncsi lennék, közzéteszi-e
a közhasznú alapítvány, hogy mi mennyibe került; de legalább arra, hogy vajon a
minisztérium megtudja-e pontosan, mire mennyi ment el a mi tízmilliónkból. Ezt
a számot - sem a 23, sem a 10 milliót - most nem fogom egy "igazi"
színházi bemutató költségeihez hasonlítani, mert van kézenfekvőbb viszonyítási
alap is.
Mostanában rendezik a kaposvári Gyermek- és Ifjúsági
Színházak Biennáléját - erre 11 millió forintot adott a minisztérium (és még
négyet egy gyerekdarab-írói pályázatra). Az immár 16. alkalommal megrendezett,
THEALTER nevű Szabad Színházak Nemzetközi Találkozójára pedig ötmilliót. És
akkor még egy szót sem szóltam arról, hogy a fővárosi színházak túlnyomónak
mondható többsége anyagi nyomorból csökkenti a bemutatók számát, művészeket,
műhelyeket küld el és számol fel. Szerintem ez is "világra szól".
Csáki Judit
A cikk a Mancs archivumában.