A nagy nincs-találkozó olyan társulatokat igyekezett
összegyűjteni, akik elszánt szigetlakók. Akik inkább kicsiny, magukra csukódó
világot választanak: a kutató, kísérletező munkát, a két pont közötti hosszabb
utat.
Nem is az előadások a fontosak,
hanem a szellem, ami - jobb esetben - átjárja a
fesztivált. Hiszen amit általában színházi világnak nevezünk, az ide sem dugja
az orrát, legfeljebb beleüti néha. Azon a nyelven, amit a kőszínházak körül beszélnek,
alternatívnak azt nevezik, amikor Udvaros Dorottya és Kulka János hajlandó
részt venni egy előadásban, ahol a nézőtér valamennyire más, mint lenni
szokott. A viszontlelkesedésért cserébe lelkesedő kollégák, kritikusok és
intézményeik teljes, zárt univerzumot alkotnak.
A Thealter szervezői újból és újból nekirugaszkodnak
annak, hogy másfajta színházukat is színháznak fogadtassák el. Ezen ugyanis
nyilvánosságuk múlik, meg fennmaradásuk egyáltalán (értsd: pénz, támogatás). A
város azonban, melynek Nemzeti Színházában a sűrűn változó vezetők csupán a
kudarchalmozásban mutatnak művészi következetességet, nem nagyon törődik
azokkal, akik csakazértis kultúrával foglalkoznának. A szervezők tehát
többnyire sértődöttek, cinikusak és/vagy keserűek. Talán nem értik még: a
világfalurádió és -tévé csak meghatározott műfajokat és szemléleteket képes
elviselni és terjeszteni. Túl sok ember figyeli ahhoz, hogy kísérletezni
merhessen, rétegfigyelmet kívánó témákkal foglalkozhasson. Ami viszont nem fér
bele, az örökre homályban marad a világprovincia valamennyi lakója előtt. A
párhuzamos művészet és színház nem jut el a végtelenig: mindig helyi, lokális
kultúra marad. Föld alatti. Természetes közege tehát a pince vagy az
ingatlanügynökök figyelmét átmenetileg elkerült, kibelezett rom-szálló. Művelői
egész kis körben talán próféták lehetnek, de a szomszéd városig már nincs, ami
elvigye a hírük.
A szigetlakóknak egy kiútjuk van: meg kell teremteniük
saját életterüket. A Thealter létrehozója, a MASZK egyesület egy független
színházi csoportból alakult fokozatosan fesztiválszervezővé, színházi könyvek
kiadójává, műhelymunkák pásztorává és más előadások pénzfelhajtó központjává.
Legnagyobb tervük az, hogy megszerezzék és szabad művészeti központtá alakítsák
Szeged elhagyott régi zsinagógáját, mely hét éve fesztiváljaik legszebb - bár
az önkormányzattól csak ideiglenesen kölcsönkegyeskedett - helyszíne. Mindezek
ellenére nem léteznek. De azért megvannak.
Ám ez csak elmélet. Az elszánt, tiszteletre méltó
buzgalomból még nem lesz feltétlenül fesztivál.
Csak az előadások fontosak
Az ő minőségük igazolhatja a szervezésben bőkezűen
fecsérelt, túlpörgő energiát, a huszonnégy órás szolgálatban töltött életeket,
semmi más.
Az egyhetes találkozó első három napját a Budapestről
érkezett társulatok uralták. A helyi hagyomány szerint fellépett az Utolsó
Vonal, az Andaxínház, az Artus és a Szkéné körüli színészek különféle
kombinációiból létrehozott néhány más csoport. Előadták Hans-Henny Jahnn -
Georg Kaiser és Rudolph von Ungeziefer mellett a német expresszionizmus
jelentős alakja - III. Richárd megkoronázása című, Zsótér Sándor rendezte
darabját; az egyetlen szegedi fellépő, a Metanoia pedig egész héten át
játszotta a Védett állatok című produkcióját, melyről azonban hallgatok, mint a
sír. Egyrészt azért, mert ők olyan érdekesek, különlegesek és annyira
ismeretlenek, hogy külön cikket érdemelnek. Másrészt azért, mert egy albérlet
kisebbik szobájában jeleskedtek, és sajna nem fértem be a tízszemélyes
nézőtérre.
Most inkább jöjjenek a kevésbé vagy egyáltalán nem
ismertek.
Az amerikai Modern Theatre of Myth Oedipus történetét
adta elő, de valószínűleg mindent ugyanígy játszanak. Betegségük tipikusan
tengerentúli: azt hiszik, hogy a másik színház csupán formai kérdés, és a régi
módon, az új módszert csupán megtanulva másfajta előadást hozhatnak létre. Így
aztán a legtöbb, ami történhet, hogy unalmas kliséik kicsit különböznek a
fősodorbéli előadásokon láthatóktól. A panel azért csak panel marad: halott
tér. Deklamálnak, mint egy angolóra, kórussá sorakoznak, tömjént égetnek, és
természetesen megszólítják a természetesen körbeültetett nézőközönséget.
Túl szimplák: egyszerűséget kellene tanulniuk. Mondjuk a
Pályi János és barátai néven fellépett társulattól. A bábszínház - ha ez
tényleg az - csodákra képes. Amikor csodákra képes, akkor élettel van tele. Ők
még rengeteg ötlettel is, jókedvvel és sokféle technika biztos tudásával. Az
évek óta üresen álló Kass szálló egykori báltermében csak mécsesek világították
meg a csupasz födémeket. Ezek a barátok puszta kezükből teremtettek bábokat.
Gólyalábon, maszkokkal és árnyjátékkal képesek voltak percenként új hangulatot
teremteni. Szerelemről volt szó, de úgy, hogy a nézőik is szerelmesek lettek,
és jókedvükben valószínűleg még azt a kis - úgy látszik, elkerülhetetlen -
műsorzáró filozofálást is megbocsátották.
A veszprémi Pont Műhely is törzsvendég Szegeden.
Lépéshiba című darabjuknak egyet köszönhetett a néző: a fesztivál folyamán
ébredezni kezdő párhuzamosan forradalmi lelkesültsége közepette emlékeztették
rá, hogy bármilyen műfaji és gondolkodásbéli változatosságot rejt is a
bizonytalan "szabad színház" megjelölés, van néhány kötelező
gyermekbetegsége. Montázs Beckett-szövegekből, meztelen férfitest, Meredith
Monktól elfülelt hangok és a többiek. A Pont Műhely valóban egydimenziós
előadást tartott. Kusza szimbólumokkal telezsúfolt, természetesen élet és
halál, erőszak és szabadság végső kérdéseit boncolgató, egy elmegyógyintézetben
játszódó előadásuk során csupán a színészeket sajnáltam. A nézőnek könnyű, mert
ő bármikor leléphet, de aki játszik, az kiszolgáltatott a darab kreátorának:
kénytelen kivárni a finálét.
Fura, hogy
a fesztivál sztárja,
a Szentpétervárról érkezett Ache is majdnem mind
elővezette az előbb szapult kliséket, és mégis nagyszerű volt. Lehet, hogy ők
tehetségesek. Vidámak. A fehér kabin című performance-uk dühödt rögtönzésnek
tűnt, négy szereplője mégis csodálatra méltóan összehangolt maradt. Ön- és
közveszélyesek: tűzzel játszanak, meg vízzel, meg szögekkel, meg borotvával, meg
egy nagyon hosszúra nyúló rózsaszín rágógumival, mégsem kell félnünk. Velük
szemben egy nehezen megállítható vetítőgép, a színpadon egymás mögött három
vetítővászon, közepükön egyre kisebb ablakkal. Ennyi az ő terük: csupán ezek az
ablakok, ez a barokkos tükörrendszer. Az Ache tagjaiban megvan az a ritka
színházi képesség, hogy ne egymás után, hanem egyszerre jelenítsék meg, sőt
keltsék életre a komikust és a metafizikust. Csupa hétköznap veszi körül őket a
színpadon; hétköznapi, ellenük állandóan fellázadó apró tárgyak vagy apró
pózaink között bolyonganak. És a legtragikusabb, felemelő vagy lesújtó
pillanatban is kajánul kacsingatnak. Nem idézőjelbe akarják ezzel tenni
magukat, sőt. Ettől lehet őket komolyan venni. És nagyon röhögni.
Csak el ne higgyük, hogy ez szabály volna: a fesztivál
legjobb előadásait orosz színészeknek köszönhetjük, a legunalmasabbakat pedig
amerikaiaknak. Jay Scheib Galileiről szóló izéje ismét egy olyan színházi
közhelyet juttatott nézői eszébe, melyet - úgy tűnik - érdemes időnként
felidézni: elméletből és filozófiából még nem lesz színház. Jay és két társa
Galilei utolsó napjairól és a Jupiter felé repülő Galilei-űrszondáról
monologizált szinte mozdulatlanul, diavetítéssel kísérve. Mentségükre legyen
mondva, hogy egy másik igazságról sem engedtek elfeledkezni: kevés szebb dolog
van, mint az üres, megvilágított térben álló ember. Egy előadás még rejtélyes
kezdete. Csak aztán ezt nagyon sokféleképpen el lehet rontani.
Oleg Zsukovszkij azonban nem hibázik. Az Ache és egyúttal
a tavaly és tavalyelőtt Magyarországon járt Derevo tagja született színész.
Kisegítő iskola című egyszemélyeséből is sugárzik az őszinte, póztalan, boldog
ripacsság, a színpad öröme, a felszabadult, mindenre képes test ünneplése.
Nézői iskolapadban szoronganak. Ő tanár: terrorista, hisztérikus, saját
démonaival küszködik. Lehet, hogy az előadás tényleg be akarta bizonyítani,
milyen gyorsan tehető gyanakvó kezes báránnyá az ember. Az osztály (a nézőtér)
hamar megtanult félni a feleléstől és a büntetéstől. Így is a mindent átható
figyelem, az összpontosítás és a bohóctréfának is teljes erőből nekiszentelődő
igazi színészi teljesítmény marad felejthetetlen. A sosem látott,
megismételhetetlen, mindent kockára tévő színház.
A lényeg úgyis egy marad: nincs szabály, színházat nagyon
sokféleképpen lehet csinálni (és mindenféleképpen kell). Egy fesztivál lutri -
szervező és néző együtt kockáztat, és néha belehúz a főnyereménybe. Aki ide
vesz jegyet, nem mehet biztosra. De legalább remélheti, hogy rátalál valamire,
ami nagy dolgokat csinál vele. És ez itt a fontos, ennyi az egész. Játék.
Deutsch Andor
A cikk a Mancs archivumában.