Évszám nélkül közölt képeket láthatunk felismerhető alakokról: táncosokról, színészekről, zenészekről, írókról (Nagy József, Pintér Béla, Halász Péter, Lajkó Félix, Tolnai Ottó stb.) és az előadások dinamikájában bemozdult testekről az indiai táncostól a meztelen modern táncoson keresztül a transzvesztita performerig; báb-, cirkuszfotókat; jazz-, cigány-, egyiptomi zenészekről készült képeket – mind a romosságában sajátos szépségű zsinagóga egy-egy részletével a háttérben. A kiadvány jól tükrözi a fesztivál arculatát, határtalan nyitottságát a másság iránt, mely sokféleséget a művészet szentsége fogja össze és a Régi Zsinagóga mindnyájuk fölé hajló boltívei.
2003-ban a THEALTER összekapcsolódott az addig Budapesten rendezett
Alternatív Színházi Szemlével, melynek következtében az egyhetes
fieszta a verseny, a díjkiosztás, szakmai beszélgetések, fotó-,
tánc-workshopok programjaival bővült. A két társaság ízlésbeli
rokonsága az egyesülést zökkenőmentessé tette: a SZASZSZ által hívott
előadók többnyire a THEALTER régi vendégei. Úgy tűnik az éves válogatás
kemény munkája (idén Hudi László válogatta a versenydarabokat) évről
évre nem tudja megkerülni ugyanazokat a társulatokat, így idén sem
kellett nélkülöznünk pl. a Hólyagcirkuszt, az Artust, az Andaxínházat
vagy Pintér Béláékat. A THEALTER a nemzetközi produkciókat a gyakorlat
által kialakított „déli vonal” koncepció alapján szállítja: a vajdasági
Urbán András neve szinte összefonódott a fesztivállal, de régi vendég
az orosz Derevo is, és a bolgár Legal Art Centre sem először van
Szegeden. Idén láthattunk még horvát, lengyel, francia előadásokat is.
A verseny nem jelenti a hangulat szigorodását, általában az (amúgy is
sok kategóriában kiosztott) díjakat addig felezik, negyedelik, míg
majdhogynem mindenki kap. Tavaly a zsűri elnöke, Jeles András pedig a
bolgár Ivo Dimcsev előadását emelte ki legjobbként, ami azt tanúsítja,
hogy nem lehet élesen szétválasztani a két programsorozatot, a magyar
versenydarabokat és a külföldi produkciókat mindenki egyaránt
látogatja. A verseny és a díjkiosztás így az ünneplés fokozásának
lehetőségét hozta a THEALTERnek (a különleges színházi élmények mellett
az esti koncertek – idén Kontroll Csoport, Lajkó Félix, Rutkai Bori
stb. – adják meg az alaphangulatot), a SZASZSZ versenydarabjai számára
pedig a THEALTER külföldi előadásai izgalmas közeget, nemzetközi mércét
jelentenek.
A fesztivállal kapcsolatban a szakmai
beszélgetéseken, a beszámolókban szinte mindig előkerül az öndefiníció
kérdése: mik is vagyunk, mitől van ennek a szent kavalkádnak mégis
egységes képe? Az utolsó közös jelző, az alternativitás (kifejtve:
függetlenség, szabadság, életmód, igényesség, újítás stb.) szokott
lenni, amely definíció bár valóban mindenki által elfogadott, nem mond
túl sokat magáról a befogadói élményről. Az idei év előadásait nézve
adódik egy másik jelző, amellyel talán meg lehetne határozni a szegedi
színházi esemény sajátosságát, ez pedig az érzékiség. A
legfelpörgetettebb digitális technika sem tud olyan letaglózó vizuális
élményt nyújtani, mint a Derevo színpadának szürreális testei (Ketzal), a Gergye Krisztián előadásában kígyózó sárlények, megelevenedett Bosh-alakok (Mindenhol jó, de legjobb a paradicsomban…) vagy Urbán döglött halba öltöző Drakulája (Drakula). A fület viszi kalandos útra atavisztikus dallamaival Ágens (Mindenhol jó…) vagy az emberi beszédhang nem sejtett területeit bejáró Ivo Dimcsev (Psychosis 4.48).
A hétköznapi mozdulatokban rejlő ritmust fedezi fel a Theatre Trafik
strandtörülköző-leterítésre komponált mozgásszimfóniájával (Üdvözlet az Adriáról) és a Vol Plané Jaques Tati előtt tisztelgő burleszkjátéka (Van valami nagyon kielégítő a modern világban).
Funkciójukról leválasztott tárgyak – mint pl. egy fogkefe – jelennek
meg még-soha-nem-látott jelenségekként Oleg Zsukovszkij és Perovics
Zoltán bohóc-molyolásában (Danyiil Harmsz Projekt). Minden
idegszálunkkal figyelünk az előadásokon, de értelmes mondatot
megfogalmazni nem tudunk a beszélgetéseken, érzékelve értünk.
A
hagyományos realista színház antropomorf alakjai nem lepnek meg
bennünket: olyanok, mint mi (az a mi, akit ismerni vélünk), úgy
mozognak, úgy beszélnek, hasonló dolgokat cselekszenek. A THEALTER-SZASZSZ előadásai a világ dolgait és benne az embert (s általa
önmagunkat) mind kicsit máshogy, idegenként mutatják fel, hogy újra
rácsodálkozhassunk az ismertnek vélt tárgyak, formák, hangok
egyediségére, különösségére. Tadeusz Kantor ilyennek látta az első
színészt, aki először állt szembe a közösséggel, és aki nem volt sem
ismerős, sem megnyugtató a többiek szemében. („Mikor a villám vakító
fényében felvillantak az EMBER KÉPÉNEK tragikus-cirkuszi körvonalai,
mintha ELŐSZÖR látták volna meg ÖNMAGUKAT. Ez minden bizonnyal szinte
metafizikus MEGRÁZKÓDTATÁST okozott.”) A gyakran a legegyszerűbb
tárgyakra, mozdulatokra rendezett THEALTER-SZASZSZ-előadások résztvevői
„a másik oldalról,/ szemből nézve,/ csodálkozással töltenek el,/ mintha/ először látnánk őket,/
mint akiket egy kétértelmű ceremóniában/ szemlére bocsátottak:/
egyszerre kell tisztelnünk/ és elutasítanunk őket,/
visszafordíthatatlanul mások,/ és mérhetetlenül idegenek…”
Kantor
odaáig ment, hogy a színész másságát a halálhoz hasonlította, de csak
amennyiben az élet a halál felöl mutatkozik meg leginkább. A hirtelen
más fényben megvillantott, az érzékszerveinket kitágító, értelmünket
elszédítő jelenségek sokkhatása tart életben bennünket. Így az
Életben tartott terek
mi vagyunk, a kiadvány egymásra csúszatott fekete-fehér fotóin
összekeveredő színészek és nézők, a Régi Zsinagóga boltívei alatt
táncoló, éneklő, játszó és a kertben felállított kisasztalnál borért
sorbanálló nézők: saját magunkban idegenek és egyformán mások.
Kérchy VeraA cikk eredeti környezetében
a Hét honlapján.