Oldaltérkép English
keresés
Maszk
 

Bejelentkezés

 

 

NCA

Az oldal az NCA Civil Szolgáltató, Fejlesztő és Információs Kollégiumának támogatásával jött létre 2006-ban.
 
fesztivalszovetseg
A MASZK Egyesület és a THEALTER fesztivál a Magyar Fesztivál Szövetség tagja.
 
Befogadó Szinházak Társulása
A MASZK Egyesület a BESZT alapító tagja.
 
Független Színházak Szövetsége
 

Támogatóink

Open Society Fundation
Nemzeti Erőforrás Minisztériuma
 

Ziggurat Project: Acsai Roland: Esumi és Asao

Régi Zsinagóga 2018.10.14. 19:30

A Ziggurat Project Acsai Roland Bárka-, Radnóti- és Zelk Zoltán-díjas drámaíró, író, költő, műfordító modern nó-dráma átiratát a fizikai és a tárgyszínház eszközeivel állította színpadra, rögtönzött élő zenei kísérettel. A táncosok és a zenészek, akik egyedi famaszkokat viselnek, többfunkciós szerepben jelennek meg a színpadon és átlépik saját műfaji határaikat. Az előadásban a hangok és a mozgás a szabad improvizáció által megteremtett feszültség révén kölcsönösen befolyásolja egymást. Az alkotók különösen fontosnak tartjuk a japán és a magyar hagyományok egymásra hatását. A mozgások kialakítását elmélyült kutatás előzte meg: föltérképezték a japán szertartások (kagurák), a tradicionális (nó) és a kortárs tánc (butoh), a harcművészetek, a zen filozófiája és meditációs gyakorlatai, a dallamvilág, valamint a magyar maszkos hagyományok, a néptánc és a népdalok – a japán pentatóniával megegyező – karakterét, jellegzetességeit.

Az előadás szerkezetileg két nagyobb részre tagolódik. Az első részben a japán mozgásvilág merev hagyományrendszerének keretein belül nyilvánulnak meg az előadók. A dráma a testközpontból induló mozgások dinamikájának, a mélyállásokból induló robbanékonyságnak, a frontális testhasználatnak, a csípő rotációjának és a kezek kifejező erejének közvetítésével tárul a közönség elé. A második egységben a merev keleti szabályozottságot a magyar szólisztikus és páros táncok szabadabb mozgáselemeivel törjük meg.

Acsai Roland modern nó-drámájának szövege és cselekménye pergő, sodrú lendületű. A férfi és a nő egymásra találásának örök aktualitását boncolja gazdag képiséggel, egy meghatározhatatlan korban és időben játszódva.



Az Esumi és Asao elnyerte a II. RS9 OFF 2017 Független Színházi Fesztivál fődíját.

Az előadás az Artus „Arccal a halnak” programja keretén belül jött létre. A program pályakezdő alkotóknak nyújt segítséget a művészi pályán való elinduláshoz, a résztvevők az Artus Stúdióban professzionális körülmények között mutatkozhatnak meg a szakmának és a közönségnek.

„(…) az a szikár forma, amit Kalmár vizuálisan, mozgásban és zeneileg összerak, önmagában érvényes és megáll. (…) Jók, sőt kifejezetten találóak, mert e hideg formalizmushoz illőek – a szintén nó színházi ihletésű – egyszemű, fakéregből kialakított álarcok. Ügyes, ahogyan a végig meghatározó minimalista mozgás és gesztusnyelv picit nyit a lendületesebb kortárs tánc és harcművészeti elemek, illetve a zárlatban a magyar néptánc, a lassú forgatós felé, és nincsenek benne zökkenők. Ahogy nem illetheti panasz a két főszereplő, Kalmár Ákos (Asao) és Kovács Emese (Esumi) zárt, kevés eszközzel élő, de belső feszültséggel teli játékát sem.”
Králl Csaba: Szűkösség és tágasság, Élet és Irodalom

„A szerelmesek itt szívet és árnyékot cserélnek, így képessé válnak a másik érzelmeinek pontos átélésére, de egyben ki is szolgáltatják magukat a másiknak, hogy csak egy példát írjak: Asaónak a lány, Esumi szívével kell átkelnie egy szakadék felett. Csak a vezérfonalat emeltem ki, a dráma cselekménye ennél jóval sokrétűbb. Tartalmi összefoglalóját a nézők megkapták az előadás előtt. Nem szükséges azonban az egyes cselekménydarabkákat a koreográfia részleteihez illesztgetni, ha valaki előismeretek nélkül ül be az előadásra, a keresés, bizalom, kiszolgáltatottság, elvesztés és megtalálás stációit minden bizonnyal felismeri. (…) nem törekedtek arra, hogy autentikus nó előadás benyomását keltsék, inkább inspirációt merítettek ebből a hagyományból. Olyan jeleket használnak, amelyeket az itthoni néző is értelmezni tud, akkor is, ha találkozott már az adott jellel, és akkor is, ha nem.”
Turbuly Lilla: Sikeres transzplantációk, tánckritika.hu

www.zigguratproject.com

Támogatók: Japán Alapítvány, Sín Kulturális Központ, Artus Stúdió, Pro Progressione, Érintéspont Művészeti Alapítvány, KristofLab

Jegyár: 1200 Ft, diákigazolvánnyal 1000 Ft




Esumi: Kovács Emese (mozgás)
Asao: Kalmár Ákos (mozgás)
A Bambuszliget Boszorkánya: Munkácsi Ádám (zene)
Isten: Porteleki Áron (zene)
Koncepció, maszkok: Kalmár Ákos
Rendező-koreográfus: Kalmár Ákos
Külön köszönet: Batarita

 
  Látogatók száma: KÜLDÉS E-MAILBEN NYOMTATÁS VISSZA A LAP TETEJÉre
  maszk@maszk.hu Adatvédelmi elveink Impresszum MASZK 2006