Oldaltérkép English
keresés
Maszk
 

Bejelentkezés

 

 

NCA

Az oldal az NCA Civil Szolgáltató, Fejlesztő és Információs Kollégiumának támogatásával jött létre 2006-ban.
 
fesztivalszovetseg
A MASZK Egyesület és a THEALTER fesztivál a Magyar Fesztivál Szövetség tagja.
 
Befogadó Szinházak Társulása
A MASZK Egyesület a BESZT alapító tagja.
 
Független Színházak Szövetsége
 

Támogatóink

Open Society Fundation
Nemzeti Erőforrás Minisztériuma
 

Tünet Együttes: Szeánsz

Régi Zsinagóga 2008.05.14. 19:30

aritmiás szívek klubja


Szeretnéd, ha bevennénk? Tudod a szabályokat?
Ez nem villamos, hogy kiszállok-beszállok, nem nyílik az ajtó, de minek is nyílna. Szuszog az egész szerkezet.
Hogy tudnánk együtt venni a levegőt? Csak ha kifújom, van mit beszívnod. Kicsit elhasznált, de mit van mit tenni, ilyen szűk térben.
Ha bántasz, azonnal sírok. Ha kedveskedsz, azonnal mosolygok. Ha figyelsz rám, produkálom magam. Ha csinálsz valami érdekeset, én is azt akarom csinálni. Ha van valamid, nekem is kell. Csalok, hazudok, én leszek az első. Ha mégse, megmondlak.
Szeretnék köztetek lenni, én, a legkülönb.
Hogy tudna együtt dobogni a szívünk, ha egyszer mindannyiunké össze-vissza ver?

„Egyszer fönt, másszor lent: öt táncos és két színész tökéletesen összeforrott létezése hozza össze ezt a libikókát, olykor valaki a mozgás- és hangsorozat élére áll, a többiek követik, van, aki ügyesen, van, aki vonakodva, és van, aki viccet csinálva saját „ügyetlenségéből”. (…) az egész nagyon vicces (…) Virtuóz váltások, kiapadhatatlan fantázia (…) Semmi aritmia.”
(Csáki Judit, Magyar Narancs, 2006. október 19.)

A 2006. évi Budapesti Őszi Fesztiválon bemutatott előadást 2007-ben Lábán Rudolf-díjra jelölte a szakmai zsűri.

Fotó: Dusa Gábor

www.tunetegyuttes.hu

Támogatók: Budapesti Őszi Fesztivál, L1 Független Táncművészek Társulása, Flórián Műhely – Mozgó Ház Alapítvány, NKA, NKÖM, Fővárosi Közgyűlés Kulturális Bizottsága, Marland Kft, szinhaz.hu, tancelet.hu
Médiatámogató: Pesti Est Súgó


További olvasnivalók:

„(…) egy kivételesen fantáziadús és összetett darabról van szó. Olyannyira, hogy a bőség zavarával küszködik, aki le akarja írni az előadást. (…) Aki azonban ismeri Szabó Réka nevét, és korábbi munkáit, az tudhatja, hogy mit remélhet. Bárki bizalmát igazolni fogja új darabja is, mert olyan produkciót formált alkotótársaival, a táncosokkal, Peer Krisztián dramaturggal, és a többiekkel, ami első másodpercétől az utolsóig komoly élményt nyújt. A legmagasabb színvonalú igényesség nem csak a darab csiszoltságában és mesteri koreográfiájában mutatkozik meg, hanem abban az emberi kvalitásban, amellyel az előadók önmaguk munkájához, egymáshoz, és a nézőkhöz viszonyulnak.
(…) Egy alternatív színházi elemekkel fűszerezett, élő és kavargó darabbal van dolgunk, mely valahol a színház és a tánc határán áll. Beszéd helyett a kommunikáció könnyebb, tisztább, költőibb eszközei kapnak hangsúlyt benne: a metronóm, a ritmust adó, de nem ütőhangszerek, s az olyan emberi hangadások, mint a levegő ki-befújása, a kiáltás, a taps, melyekkel ügyesen bánva a legkülönbözőbb lelkiállapotokat és egymásnak közvetített üzeneteket fejezhetik ki. Ezek között akadnak kifejezetten drámai pillanatokat teremtő hangok is, de nagy részben dominál a humor. (…) A néző nagyon hamar tud alkalmazkodni ehhez a nyelvhez, mert magától értetődően tálalják neki, és mert olyan, amitől nincs miért idegenkednie. Azt a játékot hozza vissza Szabó Réka, aminek kisgyerekkorunkban lehettünk részesei, – ott is az óvódás jel a táncosok ruháin, egyikén a cseresznye, másikén a vitorlás... – ami a felszabadultságot és a kreativitást illeti, ugyanakkor érettség, rálátás, összefogottság, fegyelmezettség, és tudás jellemzi, így távolról sem l’art pour l’art. A fent említett jelenetek arra is jó példák, hogy milyen villámgyors ötletcikázásoktól gazdag a darab, akár nyelvileg nézzük, akár a testhelyzetek, szereplehetőségek gyors váltakozása szempontjából. Sok-sok improvizáció is beleépülhetett.
A rendkívül jól összeillő, és csupa önnön jogán is átütő szereplőből álló társulat, a Tünet együttes mindenképpen nagy figyelmet érdemel. Táncosai (…) egyben kiváló színészek is, izgalmas egyéniségek, a csapaton belüli erőviszonyok kiegyensúlyozottak. Zsigereikből játszanak, vitálisan, teljes szívvel, és profin. Ott, a színpadon élik át mindazt, amit elmondanak és eltáncolnak, s emellett kivételes az összetartásuk. Szeretettel és iróniával viseltetnek egymás iránt, ami intim, oldott közeget teremt, és átragad a nézőre is. Munkájuk értékét és színvonalát az egymásra odafigyelés a legnagyobb fokra emeli.”
(Csoma Orsi: Egy nem akármilyen szeánsz, szinhaz.hu, 2006. október 10)


„Csak azt tudod beszívni, amit előzőleg kifújtam. Ez a törvény az aritmiás szívek klubjának kohéziós ereje. Ha belegondolunk, nem csak a Tünet Együttes Szeánsz c. előadásának pszeudoinfantilis társaságát, hanem minden zárt csoportban működő közösséget a fenti törvény tart egyben. Legyen az család, iskolai osztály, munkahelyi team, társadalmi réteg, nemzetség vagy kontinensnyi populáció. (…) Szabó Réka rendezései már évekkel ezelőtt ügyes, gondolkodó, érzékeny alkotóról tanúskodtak. A Lomtalanítás, a Karc, a Buddha szomorú, a Nylon revü, a Priznic és a Szeánsz sorozata meggyőző fejlődésről árulkodik. Az utolsó kettő bemutatása óta Szabót nem koreográfusnak, hanem inkább érett, gondolatait szóban és mozdulatban megfogalmazó színházi rendezőnek gondolom. A Szeánsz előadói alkotótársai is a darabnak, és nem nehéz kitalálni, hogy a művek létrehozásában dramaturgként közreműködő Peer Krisztiánnak is oroszlánrésze van a sikerben.”
(Kutszegi Csaba: Elverlek, mint a kétfenekű dobot, Színház, 2006. december)



Szereplők: Dózsa Ákos, Góbi Rita, Gőz István, Kántor Kata, Kövesdi László, Szász Dániel, Vadas Zsófia Tamara
Zenei munkatársak: Keleti András, Márkos Albert
Kosztüm: Bodnár Enikő
Fény: Szirtes Attila
Dramaturg: Peer Krisztián
Külön köszönet: Farkas Zsolt
Rendező: Szabó Réka

Jegyár:700 Ft
 
  Látogatók száma: KÜLDÉS E-MAILBEN NYOMTATÁS VISSZA A LAP TETEJÉre
  maszk@maszk.hu Adatvédelmi elveink Impresszum MASZK 2006