A szentesi Horváth Mihály Gimnázium gazdag termést hozott
30 évig. Nem rendes gimnázium volt. Rendetlen. Az élethez igazodott. A
váratlanságokat is befogadni tudó rendetlenségre nevelt. Színházi életünk tele
van obsitos szentesi diákokkal. Egy nemzedéknyi alaposan fölkészített, önállóan
gondolkodó ember került ki Szentesről. Ahányan – annyifélék. A szentesi tanítás
legszebb dicsérete: nem szabványokat állítottak elő falai között, kibontották a
növendékekben rejlő legjobb képességeket. Nem tudást adtak át. Fölnevelték a
rájuk bízott emberpalántákat. Még azt sem szorgalmazták, hogy a színházat
válasszák életcélnak. Beérték vele, ha tanítványaik művészetet, életet értő
emberek lesznek.

Horváth Mihály szobra a gimnázium kertjében
Bácskai Mihály rendbontó szent emberként jóra bujtott fel,
költészetre provokált. Nem halmozták el dicséretekkel. Idén a miniszter
Csokonai-díjat adott harminc dolgos évéért. A drámai-irodalmi tagozatú iskola
igazgatónőjét a megyei közgyűlés idő előtt leváltotta öt évre kinevezett
igazgatóságából. A gimnáziumot összevonta a Boros Mihály közgazdasági
szakközépiskolával. Új igazgató ült a régi székre. Állítólag nem szereti a
színházat. Nem baj. Nem kell szeretnie. Remek állást találtak neki egy
színházra nevelő tanintézet élén. Az önkormányzati képviselők úgy vélik,
Szentes évente legalább 300 millió forinttal többet költ az alapfokú oktatásra.
Sok-e 300 millióval több? Biztosan égető helye volna
másutt a pénznek. Kút, út, csatornázás, vagy - ha már kultúráról van szó –
lehetne operett-falvát alapítani, idegenforgalmat fellendíteni, bevetni
gagyival a szántást, várni az aranyat termő fák kisarjadását. Megrázni, zsebbe
rakni.
Nyilván magas a költség. Rendbontó az oktatás. Előírások
helyett a valósághoz igazodik. Várkonyi Zoltán Vas-utcai rektor korában
kieszelte és kitaposta a hivatalokból, lángoló tanárokat talált
lebonyolításához, hogy legyenek drámai-irodalmi tagozatok. Feszültséget
állított elő az iskolákon belül, hogy vannak kivételes osztályok. Másféle
ismeretek, másféle tanítási és tanulási módok. A feszültségek nem enyhültek. A
legtöbb ilyen iskolában elsorvadt a szándék. Megszűnt az előrelátó nevelés.
Pécs még sokáig tartotta magát. Azután elesett. Pesten a Vörösmarty gimnázium
jeles eredményekkel dicsekedhetik. De Szentes túlélt minden ránehezedő hivatali
pecsétet, intrikus ellenszenvet, suttyomban kirakott lábakat, betűrágó
bürokráciát, vagy mint Shakespeare mondja: a hivatalnak packázásait.
Innen került ki a többi között a tőr helyett
zsilettpengével a lenni vagy nem lenni gondolatán elmélkedő Ternyák, a
Gáspár-fivérek, a Szőke-Badár páros, Alföldi, a színészként, rendezőként,
moderátorként, filmesként, színigazgatóként jelenkori mutatványos életünk
Figaro itt, Figaro ott-ja. Szávai Viktória, a kitűnő Szolnokhoz hű
jellemszínész Mészáros István, Szalma Tamás, Balázs Zoltán színész-rendező,
Börcsök Enikő, és Fesztbaum Béla a Vígből, Hajduk Károly a Katonából, Herner
Dániel, ennek a Színházi Portálnak ügyvezető-micsodája, Kerekes Vikória, Rácz
Attila, csak össze-vissza, amint beugrottak emlékezetembe. Persze még többen,
ahogy filmfőcímek közhelyesítették: sokan mások. Tiszteletreméltó névsor.
Tiszteletreméltó eredmények. Gondolkodásra, önállóságra kinyitott agyak,
kitartások, kezdeményező képességek. Az iskolát dicséri, ahányan annyifélék.
Nem szabványra szabattak. Fölszabadították szunnyadó képességeiket. Az iskola
segített megtalálni önmagukat.
Nem tudom, van-e pénz Szentesen. Biztosan annyi, mint
másutt. De a szétzilálóban lévő iskolában Keserű Imre most óraadóként dolgozik,
miután tavaly megszüntette a státusát Inokai-Tóth László. A drámatanár 28 évet
tanított a Hováth Mihályban. Most heti nyolc órát tart, óránként bruttó 3500
forintért.
Távol álljon tőlem, hogy beleszóljak a szentesi
tisztségviselők dolgába. Ők élnek ott. Ők tudják, mire van szüksége Szentesnek,
mi fölösleges luxus. Akikben megbíznak szavazóik, hogy négy évig felelős
gondját viseljék városuknak, vagy a megyének, nyilván legjobb képességük és
legteljesebb felelősséggel döntenek az elébük kerülő kérdésekről. Szentes híres
volt luxusfejű növendékeket kibocsátó pedagógiai fészkéről. A falai között
nevelő tanárok hosszú távra dolgoztak. Nem négy évre. Emberöltővel
előrepillantva végezték az emberpalánták gondozását.
A választott tisztviselők mandátuma négy év. Mit
végeznek: lelkük rajta.
Az eredeti cikk elolvasható a szinhaz.hu-n.
Kapcsolódó cikk a szinhaz.hu-n.
A nyílt levél és a petíció.