Udvaros Dorottya legendás albuma, az Átutazó óta nem jelent meg színésznőnek olyan izgalmas lemeze mint nemrégiben Marozsán Erikának. A Szomorú vasárnap világsikere óta Németországban és Amerikában is keresett színésznő nemrégiben a szegedi régi zsinagógában is bemutatta Szakíts, ha tudsz című CD-jét.
– A közönség szinte megbabonázva hallgatta a koncertjét,
kevés színésznőnek van ennyire a vérében a muzsika. Játszik valamilyen
hangszeren?

A zene mindig része volt az életemnek. Egy zongorával
kezdődött, amit a nagyapám telitalálatos lottószelvényéből vett nekem. Az
újfehértói zene tagozatos iskolában tanultam zongorázni, később a
balettintézetbe jártam, a színművészetin ismertem meg a dzsesszt. Az albumomon
hallható dalok szerzőivel, Juhász Gáborral és Jónás Tamással hosszú órákat
ültünk együtt, próbáltuk a számokat életre kelteni, közös gondolkodásból
született meg a CD. Elhatároztam, hogy megint elkezdek komolyan zenét tanulni,
mert szinte szenvedélyemmé vált az éneklés, a koncertezés. A színésznőként is
ismert Marianne Faithfullt, a rocktörténelem egyik legnagyobb női alakját
kamaszkoromban sokat hallgattam. Van egy híres lemeze, amit egy katedrálisban
vett fel, annak volt ilyen furcsa, ihletett, túlfűtött hangulata, mint a mi
szegedi koncertünknek ebben a fantasztikus akusztikájú régi zsinagógában.
– Miért nem játszik zenés szerepeket, ha ennyire szeret
énekelni?
– Csak egyszer kaptam zenés feladatot, a főiskola után az
Új Színházban, amikor a Koldusoperában Pollyt alakítottam. Már tárgyalok több
színházzal is zenés darabokról, talán a következő évadban összejön valami
izgalmas énekes szerep. Persze nehéz velem, mert nem iskolázott hangom van,
klasszikus operettbe vagy musicalbe nem lenne könnyű beállnom. De azt remélem,
a vállalkozó szellemű rendezők előbb- utóbb csak megtalálnak.
– A Rokonok óta nem láttam újabb magyar filmben. Mit
csinált mostanában?
– A filmkészítés Magyarországon ritka kiváltság, nagy
ajándék. A Rokonok után volt ugyan egy-két felkérésem, de azok nem tetszettek.
Amerikában egy kisebb szerepet játszottam a Kramer kontra Kramert rendező
Robert Benton The Feast of Love című új filmjében. Érdekes volt a forgatás,
Morgan Freeman volt a főszereplő, sokszor találkozhattam vele is, a
fantasztikus rendező pedig nagy legenda számomra. Boldog voltam, hogy az egyik
filmemet látva maga kért fel erre a szerepre. Ezért is mondtam igent. Egy
CIA-ről szóló másik amerikai filmben, a The Company-ben is játszottam, az egyik
kém szerelme voltam. Az év egyik felét általában itthon töltöm, a másik felében
Németországban és Amerikában dolgozom. Rövid ideig élvezem Berlint és New
Yorkot is, mert hihetetlenül izgalmas városok, rengeteg dolog történik ott, de
hosszú távon csak akkor nyugszom meg, ha itthon lehetek.
– Mennyire azonosítják még ma is a nagy kiugrást jelentő
Szomorú vasárnappal?
– Az a film már örökké pecsét marad rajtam. Ritkán adatik
meg egy magyar színésznőnek, hogy egy ilyen nagy nemzetközi produkcióban
főszerepet játszhasson. Ráadásul egy romantikus, melodramatikus zsánerfilmben,
ami sok emberhez szól és az egész világot bejárja. A Szomorú vasárnap Seress
Rezső világslágere miatt is nagyon megmaradt a nézőkben. Azóta sokat forgattam
Németországban, több nagy szerepet játszottam tévé- és mozifilmben is, de ma is
ez az emblematikus szerepem.
– A külföldi karrier elindításában mi volt a legnehezebb?
– Egy idegen kultúrába beilleszkedni, akklimatizálódni és asszimilálódni. Biztosan könnyebben vettem volna az
akadályokat, ha még fiatalabban megyek ki. Nehéz volt idegen nyelven elkezdeni
játszani, és elfogadni azt, hogy kint mást tartanak fontosnak. Érdekes volt
hazajönni is, mert annyira hozzászoktam a kinti elvárásokhoz, hogy itthon is vártam
ugyanazokat a normákat.
– Mire gondol?
– Megőrjítettek azzal az elején, amikor felhívtak
Németországból, és azt várták, hogy azonnal visszatelefonáljak, miközben én
reggeltől estig dolgoztam a színházban, és lehet, hogy csak két nap múlva
hívtam vissza azt, aki keresett. Ilyenkor nagyon mérgesek voltak rám, nem
tudták elképzelni, hogy így is lehet élni, csak az aktuális feladatra
koncentrálva, nem előrelátóan és felelősségteljesen. Amikor hozzászoktam, hogy
mindig nagyon precízen válaszolni kell, rögtön válaszlevelet írni és
telefonálni, akkor ezt itthon elvártam a saját kollégáimtól. Sok pici hasonló
dologra gondolok, amiből egy kultúra, egy ország, egy nép összeáll. Mostanra
kinyílt számomra a világ. Sok tapasztalatot szereztem, önbizalmat adott, hogy
sokféle helyzetben megálltam a helyem.
– Mit szólna ahhoz, ha híres szépségként egy kifejezetten
ronda szerepre kérnék fel?
– Odáig lennék a gyönyörűségtől! Bárcsak valaki ilyen
bátor lenne! De a filmrendezők ritkán bátrak, azt kérik, ami adva van. Básti
Juli emlékezetes filmje volt a Sztálin menyasszonya, én is szívesen játszanék
valami egészen extrém, tőlem teljesen különböző figurát.
– Mit tanácsol a mai pályakezdő magyar színészeknek, mi
kell ahhoz, hogy a nemzetközi filmvilágban karriert csináljanak?
– A legfontosabb: nagyon eltökéltnek kell lenni. Ez
egyáltalán nem olyan vidám és könnyed pálya, amilyennek kívülről tűnik.
Rengeteg áldozattal és kiszolgáltatottsággal jár. Iszonyatosan akarni kell,
hogy az ember ne futamodjon meg a nehézségek miatt. Nagy szerencse is kell
ahhoz, hogy valaki a legjobbaktól tanulhasson. Én már a főiskolán is szerencsés
voltam, mert a legjobb mesterekhez, Kapás Dezsőhöz és Horvai Istvánhoz
kerültem, akik Ascher Tamást, Iglódi Istvánt, Herskó Jánost, Balassa Pétert és
Sinkó Lászlót is meghívták hozzánk tanítani. Diploma után az Új Színházban
Székely Gábor és Novák Eszter irányításával játszhattam. Máig ezekből
építkezem. Már az első években kialakult bennem valamiféle mániás elvárás
önmagammal és a kollégáimmal szemben is, amihez máig ragaszkodom.
Hollósi Zsolt
A cikk a
delmagyar.hu-n.