A produkció a Bipolar támogatásával, a berlini ACUD
Színház, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház és a szegedi MASZK Egyesület
együttműködésében készülő, A beszélgetés című trilógia második darabja, melyet
2007. július 18-án a szegedi közönség is láthat, a THEALTER International –
Szabad Színházak XVII. Nemzetközi Találkozója keretében.
Ulrike Borowczyk: Acud Theater: Brecht és az 1953-as
felkelés
Két nő és két férfi katonai stílusú munkásruhában durva
jazz-hangzatok kíséretében lefektetik műanyag-fólia játékterületüket,
hokedlikra ülnek és rágyújtanak egy-egy szivarra, melyek izzó, pirosló
pontokként parázslanak a sötétségben. És ekkor kezdődik a brutális nyomtatás a
meztelen hátakra vörös pecséttel egészen addig, amíg a kínvallatásban elgyötört
test nyers húsára nem kezdenek hasonlítani. A megalázottaknak azonban mégis
sikerül elmenekülniük kínjaik elől.
Tömör, sűrű képekben ábrázolja a rendező, Urbán András az
Acud Színházban, a német-magyar kulturális projekt, a Brecht - The Hardcore
Machine című előadásban a költő és drámaíró Brecht művészi konfliktusát az
1953. június 17-ei, vérbefojtott kelet-német munkásfelkeléssel. Brecht Buckow-i
elégiák című, az állam és a párt szerepében kételkedő gondolatiságú versciklusa
inspirálta az előadást. Az előadás a párttal és az állammal szemben felmerülő
kételyeket mutatja be szabadon Brecht Buckow-i elégiák című versciklusa után.
Éppen ezért az önmagukban erőteljes jelenetek nem mindig könnyen értelmezhetőek.
Mindenekelőtt a szerbiai Szabadkán működő magyar Kosztolányi Dezső Színház
fiatal színészeinek köszönhető, hogy az intenzív mozgásszínházi előadás valódi
élményt nyújt. Olykor-olykor idéznek Brechttől, természetesen magyarul – de ez
nem jelent problémát az előadás megértésében.
Berliner Morgenpost, 2007. április 23.
Barbara Fuchs: A megcsömörlött Brecht
Fenyők és ezüstnyárfák közt száraz gallyakon futtotak,
látták, hogyan áll „a tóparton kis ház a
fák alatt”, figyelték a postást és könyvtárban voltak. És Brechtet és Buckow-t
saját érzékeikkel akarták megtapasztalni.
A szegedi MASZK Színházi Egyesület és a berlini ACUD
Színház közös projektjében, a Brecht – The Hardcore Machine című produkcióban
az emlékezet és az utópia eredetének kutatása történik. Így kerülnek az 1953. június 17-ei kelet-németországi és az 1956-os
magyarországi dátumok a középpontba.
Brecht viszonyulása az '53 júniusi felkeléshez
ellentmondásokkal teli. Először védelmébe vette a felkelők elleni erőszakot.
Később azonban rátelepedett a kétely. Menedékhelyén, Buckow-ban, a Schermützi-tó
partján Svájcban, huszonkét verset írt a politikai eseményekről, melyeknek később
a következő mottót adta:
„Ginge da ein Wind / Ware da kein Segel / Machte ich
eines aus Stecken ung Plane.”
Hogyan olvassuk ma a Buckow-i elégiákat? Urbán András
megismerte Brecht konfliktusait, rémálmait, félelmeit. Ezek a versek tele
vannak éleslátással és élcelődéssel. Az új nyelvjárást Brecht
„Kaderwelsch”-nek nevezte, és azt a tanácsot adta, hogy a
kormány feloszlathatná a népet és újat választhatna helyette. A szövegek
tömörek, poétikusak és politikusak, ezért kimeríthetelenek a játéklehetőségeik.
Urbán András átélt egy társadalmi törést és a háború
szürkeségét Szerbiában, és ez őt néhány évre elnémította. 2004-ben a szegedi
színházi fesztiválon volt a feltűnést keltő visszatérése. A 0,1 mg című,
képekben gazdag rendezése Csáth Géza költőről elnyerte a leginnovatívabb
előadás díját. Ezt követte 2005-ben a Sylvia Plathról szóló előadás. Urbánt
mindig az egyén belső világa, krízisei és szenvedélyei foglakoztatják.
Most Brecht van soron. A cím – Brecht – The Hardcore
Machine – arra enged következtetni, hogy a pszichológiai színház nagy
ellenlábasa ihlette előadás egy kemény törés az eddigi irányvonalon. Nézzük hát a nagy
dialektikus pszichológiai felboncolását!
Zitty Berlin, 2007. április 19.
Tom Mustroph: Miniatűrök
A színház beszéd nélkül is élményt nyújthat. Ezt a
bölcsességet igazolja a jugoszláviai születésű rendező, Urbán András magyar
színtársulata Brecht: The Hardcore Machine című darabjában az Acud Színházban,
legalábbis az első 20 percben.
Magával ragadó a rendezés ötletgazdagsága és formai
feszessége. A négy színész (Mészáros Árpád, Mikes Imre Elek, Erdély Andrea,
Béres Márta) munkásuniformisban jelenik meg. Fehér szalaggal kijelölnek egy
négyszögletű játékterületet. A sötétségben zseblámpával világítják meg a
performatív miniatűrt bemutató partnerüket.
Mindenekelőtt rövid jeleneteket láthatunk az erőszakról
és a hatalomról, az individuum elnyomásáról és megtöréséről. Egy pillanatig
kirajzolódik a jelenet és a színész megmozdul a fényben, de a következő
momentunban már vége és az alak alámerül az éjszaka sötétjében. Az egyéni
jelenetek váltakoznak a csoportos koreográfiákkal.
A szemlélő fejében összekapcsolódnak az leíró epizódok
Brecht azon szövegeivel, melyeket a színészek mondanak olykor az előadás
folyamán. Köszönetet érdemlő, hogy ezeket egy papírlapon németül mellékelik a
közönség számára. A költő Buckowi elégiák c. versciklusának kivonatairól és az
1953. június 17-ei felkeléshez fűzött megjegyzéseiről van szó.
Ellenállásból és elnyomásból, elvetemültségből és
emberségből mozgatóérő keletkezik. Bizsergető élmény Brecht június 17-éhez
fűződő reflekcióit magyar előadásban látni: az ottani 1956-os zavargások –
nézőponttól függően - a sztálinizmussal ill. a szocializmussal való harc mély-
ill. csúcspontjának számítanak. A magyar színészek egy fajta történelmi
eredetiséget visznek a diskurzusba.
Azonban a jelenetmontázsok bizonyos idő után kimerülni
látszanak, a drámai fejlődés nem jut eléggé kifejezésre. A játék és a szövegek
már nincsenek egymásra vonatkoztatva. Konstellációjuk tetszőlegesen hat. Itt
kimondottan érezhető a német fordítás hiánya.
Mégis, a hatásos kezdés miatt megéri megnézni ezt a
produkciót, amely a Bipolar német-magyar kulturális program keretében jött
létre.
Neues Deutschland, 2007. április 26., csütörtök (az
archívum csak előfizetők számára érhető el)
Végel László: Balkáni magyar
A Rosenthaler Platz környéke. A Veteranerstrasse. Berlin
különleges, rebellis művészi toposzai. Az Acud Művelődési Központ. Az
alternatív kultúra (egyik) berlini központjában a szabadkai Kosztolányi Színház
Bertold Brecht Buckowi elégiák című műve alapján készült, The Hardcore Machine
című előadása, Urbán András rendezésében. Talán a környék, a városrész
jellegének (ami nagyon fontos a színházi gondolkodásban) köszönve úgy tűnik,
mintha ez az előadás éppen itt, Berlinben született volna. Először is Brecht. A
nagy európai Brecht-kultusz, Berlinnel, a fellegvárral. A nyugati értelmiségiek
más fogalmakban gondolkodnak, mint a keletiek. Azt hiszem, nem is értenek többé
bennünket. A nyolcvanas években jobban értették, hogy mi történik Közép-Európában
vagy a Balkánon. A színháznál maradva: ott Brecht aktuális, nálunk meg csak
fanyalognak nevének hallatára. Paradigmatikus különbség. Urbán András
produkciója mintha Berlinben született volna, a brechti motívumok a színpadi
diskurzusa a harmincas évek Wilhelm Reichjére utal. De mégsem ott született,
hanem egy elfojtott, apokrif, fantazmagórikus, diabolikus vajdasági világban.
Kiderül, hogy egy balkáni magyarnak van mit közölnie a világgal. De ahhoz
balkáni magyarnak kell lenni – mindenestől. A pesti kozmetikum hiteltelenné
teszi a nagyvilágban. Meggyőződésem, hogy ezzel kezdődik a mi nagy művész
kalandunk, s nem a budapesti utánérzésekkel.
Az eredeti bejegyzés Végel László honlapján