A Bipolar német-magyar kulturális együttműködések program
támogatásával, A kollektív emlékezet és az emlékezés kultúrája témakörben
valósul meg A beszélgetés – színházi trilógia elnevezésű projekt, melynek
magyar lebonyolítója a szegedi MASZK Egyesület, koprodukciós partnere pedig a
berlini ACUD-Theater – Alternativer Kunstverein ACUD e.V. (ACUD Színház - ACUD
Alternatív Művészeti Egyesület) és a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház.
A projekt az 1953. június 17-ei berlini felkelés és az
1956-os forradalom évfordulóján a két ország jelenlegi helyzetét vizsgálja a
történelmi események tükrében, a fő hangsúlyt a politikai esztétika mai
lehetőségeire és feltételeire helyezve.
A trilógia első darabja Az interjú (His Master's Voice),
Eörsi István drámája, melynek bemutatójára Paul Baiersdorf rendezésében 2006
novemberében került sor Berlinben.
A trilógia második, magyar nyelvű, Brecht kései, Buckowi
elégiák című versfűzére inspirálta előadásának rendezője Urbán András.
A trilógia középpontjában az a kérdésfeltevés áll, hogy a
művészek és az értelmiség milyen mértékben aktív politikailag. Az Urbán András
Társulata által most színpadra állított, Brecht – The Hardcore Machine című
előadás Brecht kései versciklusát használja fel kiindulópontjául, és a külső
szemlélő pozíciójából, egy másik országból, egy teljesen más korszakból pillant
rá a kételkedő és kétségeket ébresztő Brechtre 1953. június 17-e, a
Kelet-Berlinben kirobbanó, majd az egész NDK-ra kiterjedő munkászavargások és
ezek véres leverése zűrzavaros időszakában.
A Csáth Géza alakja és művészete inspirálta 0,1 mg és a
Sylvia Plath naplói alapján készült A lány, aki ugatott a Holdra című
előadásokat követően a Brecht – The Hardcore Machine a következő darabja annak
a ciklusnak, amely költők portréját állítja színpadra. Urbán András színháza az
alkotók költői és nyelvi világát, kríziseit és szenvedélyeit erős színházi
képekké alakítja. A belső tapasztalatok azon területét kutatja, amelyekkel egy
adott szituációban találkozik a személyiség. Úgy tűnik, mintha a politikai
kérdésfeltevés a háttérben maradna – de talán épp a személyiség fontosságának elismerése
egy nem csak esztétikai, hanem politikai értelemben vett gesztus.
Urbán András fiatal társulattal készítette az új
előadást: a színészek a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház társulatának
tagjai, amelyet tavaly óta Urbán igazgat. Az új társulattal reményei szerint
eddigi sikeres munkáját tovább folytathatja.
Mindkét darabot, illetve a teljes trilógiát láthatja majd
a szegedi közönség is, 2007 júliusában, a THEALTER International – Szabad
Színházak Nemzetközi Találkozója fesztivál keretében.
A BESZÉLGETÉS - MÁSODIK RÉSZ
Urbán András Társulata: Brecht – The Hardcore Machine
Bertold Brecht Buckow-i elégiák c. versfüzére alapján
Szereplők: Mészáros Árpád, Mikes Imre Elek, Erdély
Andrea, Béres Márta
Zene: Mezei Szilárd
Jelmez: Varga Tünde
Látvány, kellék: Úri Atila
Rendező, dramaturg: Urbán András
Premier/ Ősbemutató:
Berlin, 2007. április 20. péntek ACUD – Theater
(www.acud.de)
További előadások Berlinben:
április 21-22., szombat-vasárnap ACUD – Theater
április 25., szerda Café Sybille
április 27., péntek, 20.00. Factory-Berlin
(www.factory-berlin.de)
Acud Színház: Brecht és az 1953-as munkásfelkelés
Két férfi és két nő katonai jellegű munkásuniformisban,
durva jazz-zene kíséretében lefekteti saját műanyag-fólia játékterületét. Kis
hokedlikra ülnek és rágyújtanak 1-1cigarettára, amelyek fénylő, parázsló
pontokként izzanak fel a fekete sötétségben. … Tömör, sűrű képekben ábrázolja a
rendező, Urbán András az Acud Színházban, a német-magyar kulturális projekt, a
Brecht - The Hardcore Machine című előadásban a költő és drámaíró Brecht
művészi konfliktusát az 1953. június 17-ei, vérbefojtott kelet-német
munkásfelkeléshez. Brecht Buckow-i elégiák című, az állam és a párt szerepében
kételkedő gondolatiságú versciklusa inspirálta az előadást. … mindenekelőtt a
szerbiai Szabadkán működő magyar Kosztolányi Dezső Színház fiatal színészeinek
köszönhető, hogy az intenzív mozgásszínházi előadás valódi élményt nyújt.
Olykor-olykor idéznek Brechttől, természetesen magyarul – de ez nem jelent
problémát az előadás megértésében.
(Ulrike Borowczyk - Berliner Morgenpost, 2007. április
23.)