A MASZK Egyesület a BESZT – Befogadó Színházak Társulása elnevezésű együttműködési program egyetlen vidéki résztvevőjeként kapott meghívást az NKA új előadások létrehozását célzó pályázatára. 2007 májusában – kisBESZTfeszt elnevezésű programsorozatunk keretében – az NKA támogatásával létrejött új produkciókat mutatjuk be a szegedi közönségnek, kiegészítve az Artus nagy sikerű előadásával és Marozsán Erika lemezbemutató koncertjével. A program változatos: gyerekelőadás, bábjáték, táncszínházi produkció egyaránt megtalálható a kínálatban.
kisBESZTfeszt
2007. május 4-30.
ALTERRA Kortárs Előadóművészeti Központ – szegedi Régi
Zsinagóga

Nagyon fontosnak tartjuk, hogy működjön Szegeden egy
olyan befogadó jellegű intézmény, ahol a már kész produkciók bemutatása mellett
elsősorban – de nem kizárólag – színházi előadásokat készíthetnek alkotók,
láthatnak nézők. Az elmúlt másfél évtizedben gyűjtött tapasztalataink alapján
úgy véljük, erre jelentős fogadókészség van a városban, sőt, a nyári színházi
találkozóknak köszönhetően a hazai és külföldi csoportok, alkotók és közönség
körében egyaránt. Ezen elképzelés megvalósulásának jelenleg egyetlen
letéteményese a városban – és vidéken – a MASZK Egyesület, amely programjai
szervezésével évek óta ennek megvalósításán dolgozik, s vállalja előadások, alkotók
menedzsmentjét is, valamint a produkciók bemutatását a Régi Zsinagógában,
amelyet évek óta Kortárs Előadóművészeti Központként működtet.
A MASZK Egyesület a BESZT – Befogadó Színházak Társulása
elnevezésű együttműködési program egyetlen vidéki résztvevőjeként kapott
meghívást az NKA új előadások létrehozását célzó pályázatára. 2007 májusában –
kisBESZTfeszt elnevezésű programsorozatunk keretében – az NKA támogatásával
létrejött új produkciókat mutatjuk be a szegedi közönségnek, kiegészítve az
Artus nagy sikerű előadásával és Marozsán Erika lemezbemutató koncertjével. A
program változatos: gyerekelőadás, bábjáték, táncszínházi produkció egyaránt
megtalálható a kínálatban, az alkotók korábbi munkái alapján igényes
előadásokat láthatunk májusban.
Részletes program
* 2007. május
04., 20.30: Marozsán Erika-Juhász Gábor-Jónás Tamás: Szakíts, ha tudsz!
lemezbemutató koncert
Marozsán Erika – ének, Juhász Gábor – gitár, Papesch
Péter – basszusgitár, Rubik Ernő – zongora, Lantos Zoltán – hegedű
A három fiatal, sikeres és saját útját járó művész
egyenként sem ismeretlen a zene, az irodalom és a színház- és filmművészetet
kedvelők körében, együtt pedig kifejezetten karakteres, értékes CD-t
készítettek. A ragyogó fiatal színésznő, Marozsán Erika énekével, a
Gramofon-díjas dzsesszgitáros Juhász Gábor zenéjével és a költő Jónás Tamás
dalszövegeivel megjelent Szakíts, ha tudsz! album sanzonos-dzsesszes
motívumokkal átszőtt, kimondottan lírai dalai az elhagyott nő szemszögéből
járják körül egy szakítás történetét. A korban és mentalitásban természetesen
Marozsán Erikára hasonlító szerelmes lány ugyan olykor persze reménykedik, de a
szakítás fájdalmassága még a játékosabb, frivolabb dalokon, szituációkon is
átüt. A kifejezetten szép melódiák, a megnyilatkozás természetessége már
önmagában emlékezetessé teszi az estet, az igényes zene, az erős drámaiságú
szöveg és Marozsán Erika karaktere, hiteles előadása azonban igazi
különlegességet kínál.
Fotó: Hapák Péter, grafika: Bogdán Csilla
* 2007. május 7-8., 20.30: Barboncás Egyesület (Szeged):
Álom-kép-tár
ifjúsági
és felnőtt bábjáték
Rutkai Bori – szerző, Schwimmer-Tóth Tímea – dramaturg,
asszisztens, Kiss Attila Etele – bábtervező és -készítő, Perovics Kiss Ágnes –
bábos, Perovics Zoltán – rendező, látványtervező
Az új formáció bemutatkozó előadása több szempontból is
különlegesnek ígérkezik: a kortárs szövegeket és festményeket – Rutkai Bori
játékos alkotásait – alapul vevő, erős képi világú, vegyes bábtechnikát
használó előadás szokatlan módon a fiatal felnőtt korosztályt célozza elsősorban,
bár a darab témája – a szerelem – mindannyiunk számára ismerős.
Az előadás
főszereplői azonban – egy vak lány és egy tolószékes fiú, akiket a civil
életben hátránnyal élőknek neveznénk – nem rokoníthatóak a ma népszerű
idolokkal. Az izgalmas és színes alkotás epizódjait főként groteszk helyzetek
építik föl, így az előadás vizualitása és humora révén fiatalabbak és idősebbek
számára is hangulatos estét ígér.
Grafika: Kiss Attila Etele
Az előadás a Weöres Sándor bábprodukciós pályázat
támogatásával jött létre.
* 2007. május 14-15., 20.30: Szegedi Focus Műhely
(Szeged): INGER-kísérletek
felnőtteknek
szóló előadás
Szereplők: Czene Zoltán, Daruné Péterffy Andrea,
Hrabovszky Mónika, Kondász Rózsa, Seres István
Ének: Szegedi Anna, Fények: Szabó Gábor, Rendező: Benkő
Imola Orsolya
A Szegedi Focus
Műhely 2002-ben indult útjára Benkő Imola Orsolya, a társulat jelenlegi
művészeti vezetője irányításával. Korábbi előadásaikat – Apatheatrum (készült
Esterházy Péter: Búcsúszimfónia c. művéből), Mrozek: Özvegyek, Érintésvágy,
Maga például eljött ide? (készült Nádas Péter: Találkozás c. darabjából),
Boguslaw Schaeffer: Kacsa - Szeged mellett nagy sikerrel mutatták be például a
Kecskeméti Katona József Színház Üzemszínházában, a budapesti Szkéné
Színházban, Pécsett, illetve a Művészetek Völgyében is. A társulat
„kutatószínház”, elkötelezetten keresi a színház legkülönbözőbb kifejezési
lehetőségeit és kommunikációs csatornáit. Kutatásuk alapja a néző, akinek
reakcióira, fizikai jelenlétére, értelmezésére, és befogadási stratégiáira
számítanak előadásaik alatt.
Maga például eljött ide? Fotó: Hollósi Zsolt
Előadásuk a bennünket érő mindennapi ingerek tömegének
hatására történő immunitás társadalmi - a személyt és a közösséget egyaránt
érintő - problémájára hívja fel a figyelmet, és egyben tiltakozik is ellene. Az
előadás kalandozás e problémakör mentén a kísérleti színház és a pszichológiai
kísérletek határmezsgyéjén, célja kérdőívek alapján megvizsgálni, hogyan, mi
alapján választódnak ki a különböző minőségű és ingersűrűségű terekből ingerek
és nyernek visszacsatolást a kísérletben résztvevőkben.
A közönség speciális helyzetbe kerül, hiszen nem
egyszerűen színházi nézőkként, hanem kísérleti alanyokként 3 különböző
kísérleti térben 3 különböző kísérletben vesznek részt, folyamatosan különböző
típusú és minőségű ingerek érik őket.
Az első kísérleti tér az INGERBURJÁNZÁS tere, mindennapi
tapasztalásainkra hatást gyakorló ingerek sűrített terepe. A kísérlet tere egy
nagyon kicsi, szűk tér, ahol sem leülni, sem állni nem lehet kényelmesen.
A második kísérleti tér az INGERMEGVONÁS tere, ahol a
résztvevőktől meghatározott időre megvonnak minden ingert, így sötétben,
székekhez rögzítve ülnek a kísérlet végéig.
A harmadik kísérleti tér a KÜLÖNLEGES INGEREK tere, ahol
a résztvevő nézőket kényelmes körülmények várják, nem mindennapi, harmonikus,
álomszerű , különleges hangzású és látványú ingerek érik.
Mindazok, akik eljönnek erre az előadásra, nem csak a
pszichológiai mechanizmusról, hanem saját magukról is megtudhatnak
érdekességeket.
Korlátozott nézőszám!
* 2007. május 17., 20.30: Andaxínház (Budapest): Forte
Piano
képszobrok / tér- és időkollázs
Szereplők: Csapó József, Csík Adrienn, Fülöp József,
Geltz Péter, Herczenik Anna, Nagy Zoltán, Orosz Helga, Vas Imre, Virág Melinda
Koreográfia: Nagy Zoltán, Virág Melinda, Jelmeztervező:
Szűcs Edit, Látványkonzultáns: Árvai György, Fényterv: Payer Ferenc,
Kiadványterv: Babarczi Dalma, Rendezte: Zsalakovics Anikó
Fotó: Dusa Gábor
„Szerettem az életet, az igazságát is és a hazugságát is.
Az egyetlen, vissza nem térő életemet védtem, mely elmúlik, olyan korban,
melyben élni nem volt természetes dolog. Jogom volt hozzá. De látod, mégis hova
jutottam. Azt mondták, nem voltam őszinte. Nem is az a bűnöm, hogy csupa
ellentmondás voltam, mint maga az élet, hanem az, hogy egyáltalán színt
vallottam. Aki szereti az életet, az olyan, mint én. Hasonló az élethez, mely
szép és zagyva. Aki szereti a halált, az olyan, mint Nero. Meddő és sötét.
Enyém volt a szebb sors. Éltem, ameddig lehetett.”
/Kosztolányi Dezső/
Az 1990-ben alakult Andaxínház a gesztusszínházi
törekvések jellegzetes társulata. A szöveg, a zene, a mozgás és a látvány
komplexitására törekszenek, általában élőzene vagy képzőművészek bevonásával.
Előadásaik így az általuk kialakított, jellegzetes színházi formanyelv
megteremtésével állnak össze színházi produktumokká: gesztus - mozdulat - hang
- költészetté. Előadásaikat a szegedi közönség is jól ismeri, hiszen sikereik
okán visszajáró vendégei a THEALTER Fesztiválnak.
Az installációra, az élőszobor-képekre épülő új előadás
fontos elemei – a markáns, határozott, kemény koreográfia, az énekhang, a
szöveg – ugyanarról szólnak: hogy mindennapi tevékenységeink felszíne alatt
életünknek van egy mélyebb, jelentőségteljesebb tartománya. Küzdünk a világ
esetlegességeivel, és életünk bizonytalanságaival. Küszködünk önmagunk és
létünk okozta szorongásainkkal. Küzdünk a hitelességért, a lét intenzív
átéléséért, a méltóságért, a szabadságért, életünk értelméért, és végső soron a
halhatatlanságért.
Támogatók: OKM, Fővárosi Önkormányzat Kulturális
Bizottsága, MMS, Gesztus Műhely - SIN
Együttműködő partner: MU Színház (Budapest)
* 2007. május 19-20., 20.30: Metanoia Színház (Szeged):
Előkészületek. Deszkák, pallók…
felnőtteknek
szóló előadás
Az előadás elkészítésében közreműködnek: Balog József,
Bánki Róza (No Art), Benkő Szabolcs, Bulatovics Gábriel, Elek Erzsébet, Francia
Gyula, Jenei János, Jovánovics József, Kiss Attila Etele, Szőke Szabolcs –
zene, Tóth Evelin – ének, Túri Tímea – levéltári kutatás-szerkesztés, Weiner
Sennyei Tibor – konzultáns, Schwimmer Péter – szerkesztő-konzultáns, Tóth
Balázs – fotó, Perovics Zoltán – rendező
A Metanoia Színház
művészeti műfajokat ötvöző előadásaival egyedülálló formanyelvet képvisel a
hazai független művészeti műhelyek között. A színház vezetője Perovics Zoltán –
színész, rendező, látványtervező. Foglalkozik filmmel, zenével, publikál.
Előadásaiban egyenértékű a szöveg, a zene és a látványvilág, a színészi
jelenlét mellett kitüntetett szerepet kapnak az előadásokhoz készült tárgyak,
szerkezetek. Az egyedi, csak a csoportra jellemző látványvilág tette lehetővé,
hogy a néhol filozófiai mélységű szövegek ellenére bárki számára érthetőek és
átélhetőek legyenek előadásaik – ezt számos fesztiválsiker (pl. Lengyelország,
Oroszország) bizonyítja. Az utóbbi években film- és kőszínházi előadások
látványtervezőjeként is dolgozik.
A padlózatot néztem, az egymás mellé szögelt pallókat,
deszkákat. A szükség csodáját, a leleményt, ami az egyenetlen és méreteiben is
különböző fatesteket összhangba hozta. Hiszen a „hely” egyetlen deszkája
láttattni képes az adakozót.
Ahogy a szempár mondja: Csak ez a deszkám van. Látod?
Látlak. Ájtatosság háza. Ismered lépteimet.
A Régi Zsinagóga építőinek! (Perovics Zoltán)
Magyarországi zsinagógák, szerk.: Gerő László (Budapest,
1989)
Előkészületek egy olyan előadáshoz, amely Löw Immanuel
(1878-tól 1944-ig Szeged főrabbija) munkásságának megismerését/megismertetését
tűzi ki célul – levéltári dokumentumok felhasználásával.
Együttműködő partner: Flórián Műhely - Mozgóház
Alapítvány (Budapest)
* 2007. május 24-25. 17.00: HMG Műhely (Szentes): Az
aranyszőrű bárány
mesejáték
gyerekeknek, a Gyermeknapi Vigasságok keretében
Előadják: a szentesi Horváth Mihály Gimnázium diákjai
Felkészítő tanárok: Csapiné Matos Ibolya, Dózsa Erzsi,
Keserű Imre, Majtényi András, Szurmik Zoltán
Meggyőződésünk, hogy a szakmai utánpótlást – legyen szó
leendő alkotókról, kulturális szakemberekről, vagy értő közönségről – minden
eszközzel támogatnunk kell. A szentesi Horváth Mihály Gimnázium az az oktatás
intézmény, amely évtizedes tapasztalatokkal, minőségi színvonalon készíti fel
diákjait addig a pontig, amelyen eldönthetik, érzékenységük, tehetségük,
érdeklődésük az élet mely területén találhatja meg a legmegfelelőbb feladatot –
s legelsősorban is azt, ez a feladat a kulturális élet valamely szférájában
várja-e őket. Nem „profik” tehát, „csak” tájékozott, kreatív, alkotó, nyitott
szellemiségű emberek. Mindezek olyan értékek, melyek kibontakozását minden
módon támogatnunk kell, s amelyek jelenléte biztosíték a gyerekek és felnőttek
számára is szórakoztató, igényes alkotásra.

Produkciójuk nem csak az alkotók (diákok és tanárok)
személye révén köt össze nemzedékeket, hiszen minden korosztály jól ismeri az
alapul szolgáló mesét. Az előadás mégis ahhoz a korosztályhoz (12 éven aluli
kisgyermekek) szól leginkább, akiknél különösen oda kell figyelni a
színvonalra, s ahol az igényes munkákból talán a legkisebb a választék – holott
ezek a gyerekek a jövő alkotói, nézői és lehetséges mecénásai is egyben.
* 2007. május
27-28. 20.30: Artus (Budapest): Don Quijote Mauzóleum
Mű-színház
és koncert kiállítás
Alkotó-előadók:
Donquijoték (DQN): Bakó Tamás, Csató József, Dombi Kati,
Gold Bea, Szász Dániel, Lipka Péter; Szancsópanzák: Kocsis Gábor, Oldal István
Installációk: Bodóczky Antal (Medence Csoport),
Zeneszerző: Csató József, Szövegek: Cervantes, Miguel de Unamuno, Csató József,
Jelmez: Lőrincz Kriszta, Fény: Kocsis Gábor, Munkatárs: Oldal István,
Produkciós munkatárs: Rácz Anikó, Rendező asszisztens: Gold Bea, Rendezte: Goda
Gábor
Kísérlet arra, hogy kiszabadítsuk a Bolondság Lovagjának
sírját a Ráció nemeseinek hatalmából.
Nálunk már a bolondságot sem értik!
Emberek! Csatlakozzatok hozzánk, s induljunk együtt az
ismeretlenbe, a sír felszabadítására!
Színház, tánc, képzőművészet, zene, film és installáció.
A Don Quijote Mauzóleum rockkoncert, múzeumi kiállítás,
tánc- és prózaszínházi előadás, performance, laza buli és színházi nyelvkurzus
egyben. A négyszögletes, vörös színpadot képzőművészeti alkotások veszik körül.
E színházi kiállítótérben az élő mobil-installációk mind egy-egy Don Quijote
analógia. Az installációkon minden szereplő Don Quijote, akár férfi, akár nő. A
falra vetített „mű-nézők”, mint Dulcineák, lelkesen követik az eseményeket, így
a siker is garantált. Sancho a teremőr.
Fotó: Rácz Anikó
Támogatók: Fővárosi Közgyűlés Kulturális Bizottsága, NKA,
Budapesti Őszi Fesztivál
* 2007. május 29-30., 20.30: Urbán András Társulata
(SRB): Pilinszky János: Urbi et Orbi
felnőtteknek
szóló előadás
2003-ban vállaltuk a vajdasági Urbán András rendező (2006
tavaszától a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház igazgatója) színházi műhelye
előadásainak menedzsmentjét. A 2010-ig kidolgozott együttműködés keretében
2006-ig négy, különleges formanyelvű előadás jött létre (Könyökkanyar, 0,1 mg,
A lány, aki ugatott a Holdra, Drakula – a pillanat fényei), többek között
Tolnai Ottó Kossuth-díjas vajdasági író-költő, a 2005-ös Magyar Irodalmi Díj
kitüntetettje, illetve Csáth Géza szövegeinek
felhasználásával.
0,1 mg Fotó:
Révész Róbert
A 2007-re tervezett előadás alapvetően az ún.
Pilinszky-mitológia szimbólumrendszerét tekinti fundamentális nyelvezetének,
mely térbeli megnyilvánulás és történés irányába leképzett színpadi akcióelemek
sajátos, úgy Pilinszkyre, mint az alkotókra jellemző, önálló, egyedi színházi
nyelvi struktúraként valósul meg. A
darab nyilvánvalóan alkotóinak világról és művészetről szóló mondanivalója,
abban a pillanatban, amikor is az ember nyíltan, a bejárt út után, a bejárt
útról, az emberekhez fordul. Állapot, artikulálatlan formában. A tiszta
megszólalást megelőző purgatórium. Az előadás nem a szentségeket fogalmazza,
véleményezi, azonban a szentség, mint a szent viszony színházi fogalmát
kutatja. Pilinszky a szög bekalapálásának művésze. A látvány megvalósulása,
azaz az akció kizárólag látványként való megjelenítése, megteremtése az előadás
alapvető nyelvi eszköze. A tér a mise tere, és ugyanakkor a haláltábor vonataié,
pokol és menny. Egy családi asztal, egy üres csatatér…
Együttműködő partner: Flórián Műhely - Mozgóház
Alapítvány (Budapest), Kosztolányi Dezső Színház (Szabadka)
Sok szeretettel várunk minden érdeklődőt programjainkon!
A programsorozat főtámogatója: Nemzeti Kulturális Alap Színházi Szakkollégium