Több befogadóhely, átfogó kulturális koncepció és a
költségvetési színházak állami támogatásának tizede - erre lenne szükségük a
hazai független színházaknak, többek között azért, hogy művészeik ne éhbérért
dolgozzanak. Ezt nemrég készült elemzésében írta Hudi László, a Független
Színházak Szövetségének (FSZSZ) elnöke.
A rendszerváltás óta eltelt majd húsz év változását a
színház területén is figyelembe kell venni - írja Hudi László, és ebben,
akárcsak korábbi, a Nemzeti Színház igazgatói posztjára írott pályázatában
nyitott, kommunikatív intézmények és társulatok létrehozását sürgeti. A
nemzetközi gyakorlatot követve: a repertoárrendszerre épülő teátrumok mellé
jóval több befogadó műhelyt, színházat, fesztivált látna szívesen, amely részt
venne a független produkciók "gyártásában", befogadásában, továbbá a
kapcsolattartásban a közönséggel.
Mindezek előtt meg kellene teremteni az autonóm
társulatépítés lehetőségét, sőt az államilag-önkormányzatilag garantált
státussal rendelkező intézmények működését is jó lenne új tartalommal
megtölteni.
Táblázatokkal illusztrálja érveit, miért lenne szükség
arra, hogy az államilag dotált teátrumok össztámogatásának tíz százalékát a
függetlenek kapják meg. (Erről már többször is tárgyaltak az előadó-művészeti
törvény tervezetének szövegezésekor.) - Tévedés ne essék - teszi hozzá Hudi -,
ez a nagyjából kétmilliárd forint csak a jelenlegi deficit megszüntetését
hozná.
De miben is tér el a kőszínház a független társulattól?
Az előbbi állami vagy önkormányzati fenntartóval büszkélkedhet, az utóbbi
pályázatoktól függ. Az FSZSZ elnöke szerint a függetlenek a kortárs, sajátos
művészeti kifejezést állítják középpontba, a minőségbiztosítást a pályázati
kuratóriumok garantálják. A kőszínházak többsége a kulturális szolgáltatást
tartja szem előtt. (Az első ilyen országos analízis a független szféra 2007-es
közérdekű adatai és a költségvetési teátrumok legfrissebb, 2006-os
statisztikája alapján készült.)
A szabad színházak közül a 2008-as működési pályázatra
144-en adták be elképzeléseiket, ehhez jön az önálló soron szereplő Krétakör
Színház. Pont harminccal többen vannak, mint az állami-önkormányzati teátrumok.
A 2008-as pályázaton negyvennyolc társulatot utasítottak el a kurátorok.
Érdekes megfigyelni a függetlenek területmegoszlását. A pályázók 27,66
százaléka vidéki együttes, a támogatottaknak valamivel több mint harminc
százaléka. A finanszírozott, független befogadó intézményekből egyetlenegy
található a fővároson kívül; ez a vidéki nézők kulturális elzártságát
eredményezi.
Nézzük, miből "főznek" a társulatok! A 2007-es
kerethez képest 17,36 százalékkal nőtt a működésre osztott független keret, ez
az idén 676 millió forintot jelent. (A növekedés főként a Krétakör és a drámai
neveléssel foglalkozó szervezetek idei egyedi finanszírozásából adódik. És
meglepő módon: ezeket az összegeket nem vonták el a működési keretből.) Mennyit
is kaptak 2006-ban a struktúrán belüli kőszínházak az államtól és az
önkormányzatoktól? Majdnem 26 milliárd forintot. Nem állítja Hudi, hogy
ugyanekkora öszszeget kellene költeni a függetlenekre is, hisz nekik általában
nem kell épületet és bő társulatot fenntartaniuk, de azért belátható: elengedhetetlen
az egészségesebb egyensúly. A támogatott, függetlenek szervezetenként majd'
hétmillió forintot, míg a kőszínházak játszóhelyenként nagyjából 225 milliót
kapnak.
Az összes független a költségvetési színházak
nézőszámának harmadát produkálja, a támogatottak is több mint 15 százalékot
teljesítenek. Ehhez a "nagyoknak" 26 milliárd áll rendelkezésükre, az
újítóknak ennek töredéke.
A számok sűrűjében találtunk még egy figyelemre méltó
mutatót. Míg az állami-önkormányzati intézményben játszóhelyenként hetvenen
dolgoznak, addig az összes függetlent nézve egy társulatnál tizenhárman, a
támogatottak mezőnyében pedig nyolcan. Költséghatékonyság vagy pénztelenség? És
ami a legmegdöbbentőbb, 2007-ben egy professzionális munkát végző, független
művész a kőszínházas kollégák fizetésének átlagosan 20 százalékát vihette haza
- havi 30 ezer és 47 ezer forint közötti összeget, a minimálbérnél is
kevesebbet.
A kulturális kormányzat óvatos becslések szerint is
másfélszeresére akarja emelni a független színházak, táncszínházak és befogadó
teátrumok működési pályázatának keretösszegét, azaz az eddigi 551 millió
forintot - tudtuk meg az Oktatási és Kulturális Minisztérium sajtóirodájától.
Ezzel nagyjából a teljes kőszínházi finanszírozás tíz százalékát érhetik el a struktúrán
kívüliek. Hudiékkal ellentétben, a minisztériumban csak a központi büdzséből
kapott 11 milliárd forinttal kalkulálnak, és nem számítják bele a
tárcaszínházak támogatását sem. A keretösszeg emelését nyilván nagyban
befolyásolja majd a jövő évre szóló költségvetési törvény.
A cikk eredetije a nol.hu-n olvasható.